Aquesta setmana l’Ajuntament ha posat en funcionament la zona 30  al carrer de Sants i de la Creu Coberta. A partir d’ara, tots els vehicles que circulin per aquesta via ho hauran de fer a una velocitat limitada a 30 quilòmetres per hora. Però aquest diumenge hem visitat la via i hem pogut comprovar que molt poca gent està fent cas d’aquesta nova normativa. Els conductors asseguren que és molt complicat mantenir la velocitat reduïda en una zona en què estan acostumats a anar més ràpids. A més, afirmen que encara és fa més difícil quan no hi ha trànsit. Per altra banda, es queixen que si mantenen aquesta velocitat els dies feiners això acaba comportant que hi hagi molta més congestió de trànsit. És una queixa compartida amb els vianants, que asseguren que durant aquesta primera setmana d’implementació no han notat cap canvi, ja que la major part de conductors no han respectat la nova zona 30. 

L’Ajuntament limita la circulació a 30 km/h de totes les vies secundàries de la ciutat

A més, aquest diumenge s’ha començat a limitar la velocitat màxima a les vies secundàries de la ciutat reduint-la als 30 quilòmetres hora. L’Ajuntament ha signat un decret per convertir aquests carrers de la xarxa secundària, els que tenen menys trànsit, en zones 30. La mesura afectarà tant si tenen un carril per sentit o més. Amb aquest nou canvi, Barcelona suma 112 quilòmetres més de carrers de zona 30.

Al llarg d’aquest any es preveu senyalitzar la xarxa secundària per indicar la velocitat limitada i que afectarà vies com el carrer de Provença, el passeig de Sant Joan o el carrer de la Diputació. Per fer complir aquest nou límit de velocitat, durant aquest any es faran diverses actuacions més enllà de posar senyals de trànsit, com ara plataformes elevades, radars o fer circular els vehicles fent ziga-zaga. D’aquesta manera es vol aconseguir que els conductors vegin més clarament que estan entrant en una zona pacificada.

El 2021 el 75 % dels carrers de la ciutat seran de 30 km/h

Fins ara, Barcelona tenia aquest límit de velocitat als carrers amb únic carril de circulació o un carril per sentit en aquells casos en què aquestes vies disposen de doble sentit de circulació. Ara, aquest nou canvi, suposa que el 69 % dels carrers amb circulació permesa a la ciutat, ja tenen aquest límit de velocitat. L’objectiu anunciat per l’Ajuntament és que a finals del 2021 el 75 % dels carrers de la ciutat s’hagi de circular a 30 km/h. En dos anys, la previsió és assolir els 212 quilòmetres.

El consistori té previst l’any vinent aplicar aquestes limitacions en carrers principals de la ciutat com són la via Laietana, travessera de Gràcia, el carrer de la Diputació o Consell de Cent. Altres vies on també es preveu aplicar el límit de velocitat són Jordi Girona, de Mandri, de Pi i Molist, de Torras i Bages, dels Almogàvers, el passeig de Taulat, la carretera del Carmel i l’avinguda de la Mare de Déu de Montserrat.