Malgrat els estralls econòmics que està causant la pandèmia de coronavirus arreu, hi ha empreses que en treuen rendiment. La multinacional Amazon n’és un dels casos més destacats, amb un augment considerable de la demanda causada pel confinament decretat per l’estat d’alarma. Aquest fet contrasta amb la situació que viuen els empleats que hi presten servei. Els sindicats asseguren que treballen a tota màquina, fent hores extres i en condicions que creuen que són insegures. Per la seva banda, Amazon assegura que compleix escrupolosament tota la normativa de seguretat laboral.
Ritme alt de feina les 24 hores
Des de l’entrada en vigor, el dia 15 de març, de l’estat d’alarma, el centre que Amazon té al Prat treballa a un ritme frenètic les 24 hores del dia per donar resposta a la demanda dels consumidors. El secretari general de la Secció Sindical de CCOO d’Amazon, Marc Giner, ha explicat que malgrat que el volum de feina no arriba a ser com el de la campanya de Nadal, més concentrat en el temps, sí que és molt més elevat de l’habitual, un extrem que ha confirmat l’empresa a betevé i que s’afegeix als problemes de distribució que hi ha al territori i que endarrereixen alguns enviaments als clients.
Contractacions noves i hores extres
Els representants sindicals diuen que al Prat hi treballen prop de 2.000 persones amb contractes indefinits i unes 500 mitjançant empreses de treball temporal. Tot i aquest gruix de plantilla, la setmana del 16 de març es van contractar un centenar de persones. A més, ara els treballadors fan més hores extres que Amazon paga al doble de l’import establert. I la companyia també ha incrementat en dos euros el preu que paga als treballadors per cada hora que fan. Però tot i el reforç de personal i els incentius econòmics, per la plantilla no n’hi ha prou.
El coronavirus a Amazon
En els darrers dies els mateixos treballadors han reconegut que hi ha una mica de “psicosi” al centre del Prat després que es detectés un cas de coronavirus a la nau el 12 de març. Ara ja hi ha dos casos demostrats però els sindicats diuen que en podrien ser molts més. De fet, l’empresa no ha compartit les dades de quanta gent està aïllada però ells calculen que entre el 20 i el 30 % dels 2.000 treballadors indefinits estan de baixa. Aquesta circumstància ha empitjorat el ritme alt de feina i, segons els sindicats, també ha obligat Amazon a contactar entre 100 i 200 treballadors més.
Prevenció insuficient
La seguretat personal és el que preocupa més a la plantilla, que ja està pressionada per les jornades de feina intensa. Tot i que Amazon afirma que ha incrementat la neteja de les instal·lacions, inclosa la desinfecció regular d’elements d’ús comú com les manetes de les portes, les baranes de les escales o els armaris, Marc Giner afirma que “les mesures són insuficients”.
Després que es detectés el primer cas de coronavirus a la nau, els treballadors van instar l’empresa a prendre iniciatives però, degut a la manca de reposta, van dur el cas al Department de Treball, que encara s’hi ha de pronunciar. Des de llavors s’han repartit gels desinfectants, s’han esponjat les distàncies entre el personal i s’han modificat torns de feina, però Giner diu que amb això tampoc no n’hi ha prou. A hores d’ara els representants dels treballadors asseguren que no es fan grans desinfeccions dels espais comuns i que no els proporcionen material de protecció homologat, com els guants i les mascaretes, que ells mateixos s’han de comprar si ho creuen convenient. Els responsables d’Amazon, en canvi, afirmen que segueixen rigorosament la normativa dictada per les administracions.