El Mercat de la Terra ha reobert aquest dissabte al Parc de les Tres Xemeneies del Poble-sec després de sis setmanes tancat a causa de la declaració de l’estat d’alarma per l’alerta sanitària provocada pel coronavirus. I la reobertura ha estat, evidentment, amb un format de mercat adaptat a les noves mesures de seguretat: distància de dos metres entre una parada i una altra, control d’accessos al recinte -amb l’entrada i la sortida delimitada- i un recorregut guiat per, alhora, mantenir la distància de seguretat entre els clients d’almenys dos metres.

Per als organitzadors del mercat, ha estat important la reobertura d’aquest dissabte -la setmana passada ja van reobrir quatre dels sis que hi ha a la ciutat– perquè, diuen, s’esvaeixen dubtes. “No hi havia claredat [quan es va decretar l’estat d’alarma] de si es podia obrir o no es podia obrir, perquè els mercats municipals sí que estaven oberts i els mercats de pagès no, però ara s’ha esclarit tot i estem molt contents d’haver tornat”, explica Daniele Rossi, un dels organitzadors del Mercat de la Terra. De fet, Rossi apunta que “la normalitat trigarem a recuperar-la, però anirem fent de mica en mica”.

L'”slow food” torna a poc a poc

El format habitual d’aquest mercat s’ha hagut d’adaptar a la nova realitat: l’horari d’obertura s’ha reduït de vuit hores a només quatre, i el nombre de parades ha caigut a prop de la meitat de les habituals. Literalment, han desaparegut les parades de restauració i les actuacions musicals.

Amb tot, però, els clients més assidus han agraït la reobertura: “És el mercat on venia sempre i el trobava a faltar”, explica Cristine Rub, que afegeix que li encanta “comprar la verdura de kilòmetre quasi zero”. Un altre dels incondicionals, Ulisses Márquez, destaca que hi ha tornat perquè “es tracta de donar suport a l’economia local, als productes d’aquí, i la gent que els produeix”.

Els productors, pagesos de proximitat, afirmen que amb el confinament han esvaït una de les principals preocupacions: l’excedent -i destrucció- de la producció per falta de venda, pel tancament de la hostaleria i la restauració. Ho confirma Àgueda Ortiz, d’El Tros d’Ordal, que assegura que “hem reorganitzat l’empresa i ens hem preparat per servir comandes cada dia de la setmana, mentre que abans només ho fèiem durant un dia”.

El telèfon i internet també ha estat l’alternativa per a Apit Integral, una cooperativa del Camp de Tarragona. Un dels responsables, Cesc Vidal, concreta que “hem tornat a obrir els canals de distribució a domicili i els excedents de l’hort els hem venut per aquests canals”.