Des que va començar la crisi sanitària pel coronavirus, els serveis socials de l’Ajuntament han lliurat ajuts econòmics directes, que sumen fins a 1,8 milions d’euros. Això significa un 158 % d’inversió més que el mes de febrer, per això la regidora de Salut, Gemma Tarafa, ha assegurat que els serveis municipals han “multiplicat” els seus esforços perquè en sis mesos han atès 27.000 persones (un 28 % de les atencions que fan, de mitjana, en un any).

Més enllà dels ajuts directes, Tarafa també ha fet balanç de les places d’allotjament extra habilitades per a persones vulnerables. Les últimes setmanes s’han posat a disposició de la ciutat 714 llits extraordinaris, en set equipaments diferents (com els pavellons del recinte firal de Montjuïc), dels quals entre 50 i 60 encara estan lliures.

La crisi anirà a més els propers mesos

A través d’una roda de premsa telemàtica, Gemma Tarafa ha admès que les dades mostren “un pic de l’iceberg de la crisi d’emergència social”, però alhora ha advertit que aquesta crisi “anirà a més les properes setmanes i els propers mesos”.

Per això, el govern municipal ha reclamat que les administracions han de ser conscients que “calen canvis profunds, importants i necessaris per poder abordar aquesta situació a mig, curt i llarg termini“. En aquest sentit, la regidora de Salut ha apuntat que s’han de “satisfer les necessitats d’ingressos”, allargar la suspensió dels desnonaments, abaixar els preus dels lloguers, i regularitzar la situació de les persones migrades que estan en situació irregular.

4.300 àpats a domicili més

Una de les tasques que estan desenvolupant els serveis socials aquestes setmanes té a veure amb el lliurament d’àpats a domicili per a persones vulnerables. Des que va començar la crisi de la covid-19, els serveis socials distribueixen 4.300 àpats més: ara en són un total de 5.543 àpats diaris, pels 1.200 que se servien abans de l’estat d’alarma.

A banda dels àpats a domicili, l’Ajuntament també ofereix àpats a través dels menjadors socials (2.156 diaris, gairebé el doble que fa sis setmanes)i a través d’entitats (1.690 àpats). En total, Barcelona ofereix cada dia 9.389 àpats.

Adaptació del SAD

El Servei d’Ajuda a Domicili ha continuat amb l’atenció però en aquest cas s’ha centrat en les persones sense una xarxa familiar o autonomia suficient per garantir la seva pròpia cura. Això representa un 16 % dels usuaris habituals d’aquest servei. La resta de visites del SAD, segons l’Ajuntament, han estat anul·lades perquè les famílies s’han fet càrrec d’aquestes persones.

L’Ajuntament no deriva a les xarxes veïnals

Davant de les crítiques d’algunes xarxes d’aliments de barri, que asseguren que han d’assumir l’atenció de persones derivades pels Serveis Socials, la regidora de Salut -Gemma Tarafa- ha negat cap “deixadesa de funcions” perquè els Serveis Socials “han atès tothom que s’hi ha dirigit”.

En aquest sentit, Tarafa ha recordat que “si alguna xarxa veïnal s’ha desbordat, els diem que ens derivin les persones a nosaltres”. La regidora de Salut ha sentenciat que “estem treballant amb molta cooperació i coordinació amb les xarxes i entitats de la ciutat”.