L’allau d’expedients de regulació temporal d’ocupació ha generat una càrrega de feina sense precendents en el Servei Estatal d’Ocupació (SEPE). A la delegació de Barcelona hi treballen 580 persones, que en les darreres setmanes han fet nombroses hores extra per poder donar sortida als expedients que hi van entrant. La plantilla està centrada a corregir les errades, que, segons Miguel Ángel Garcia, treballador de la Direcció Provincial del SEPE a Barcelona i delegat sindical de la CGT, són moltes i de tota mena. Alerten que no podran solucionar-les en tres mesos, tot i que la majoria de treballadors han fet “hores fora de jornada amb recursos propis i des de casa”. Garcia assegura que l’experiència del coronavirus “no es pot comparar ni amb els pitjors anys de la crisi. La situació és molt angoixant i l’allau de prestacions és inassolible”.

L’entitat afirma que les prestacions pendents s’abonaran durant el mes de maig, gràcies a un acord amb els bancs per avançar-ne el pagament i defensa que els errors “són aliens” a la gestió del SEPE perquè es tracta, habitualment, d’errades en els números de DNI o altres dades d’informació relativa als treballadors inclosos a l’ERTO que han aportat les empreses i gestories.

Els gestors s’ofereixen a ajudar

Des del Col·legi Oficial de Gestors Administratius es defensen i asseguren que el sistema per tramitar els milions de prestacions no ha estat “el més adequat”. El president de l’entitat, Alfonso Lluzar, admet que els gestors, que s’han encarregat del 90 % dels expedients presentats des de l’inici de l’estat d’alarma, poden haver comès algun error però demanen poder connectar-se al sistema i revisar les dades, de la mateixa manera que ho fan amb l’Agència Tributària. “Els problemes aniran a més perquè el procediment per donar d’alta els treballadors inclosos en un ERTO un cop tornin a la feina és el mateix. Si no ens deixen ajudar no sé quan acabaran de revisar els errors, potser no acaben ni aquest any“, alerta Lluzar.