La fase 1 de la desescalada permet que el sector audiovisual reactivi els rodatges que han quedat aturats per culpa de la pandèmia. Tot i això, els equips han de tornar a l’activitat amb mesures de seguretat estrictes. El Butlletí Oficial de l’Estat obliga, per exemple, a reduir els equips de rodatge al mínim de persones possible, demana mantenir la distància social, utilitzar equips de protecció i desinfectar els espais abans de començar a gravar, entre d’altres.

Aquestes mesures, però, són difícils de complir per part dels intèrprets. A més, generen costos que algunes produccions, com les que ja tenien un pressupost tancat, no poden assumir.

Canvis de guió i de calendari

Isona Passola, directora de l’Acadèmia del Cinema Català, assegura que les plataformes i empreses emissores de contingut necessiten produccions audiovisuals i que això “afavoreix el sector”. Avisa, però, que no es poden precipitar en la tornada per no posar en risc els professionals: “Molts rodatges s’hauran posposat fins a la primavera que ve, perquè el normal és rodar a l’estiu amb sol i més hores de llum, i aquí ja no arribem.”

Tony Higueruelo forma part de Rollyhoo, una productora participativa que permet a qualsevol persona col·laborar en projectes audiovisuals. Assegura que veu viable tornar a rodar, però reconeix que caldrà replantejar els processos de treball i estudiar els sobrecostos. Per exemple, maquillatge individual per cada intèrpret, higienitzar la roba cada vegada que s’utilitzi o augmentar els mitjans de transport perquè l’equip viatgi per separat.

Higueruelo també posa sobre la taula l’opció de revisar i adaptar els guions: “Pot afectar seqüències que hagin de tenir gran quantitat de figurants o on hi hagi contacte dels actors. També s’hauran de replantejar localitzacions si impliquen un gran cost extra.”

A més a més, entre les productores que estan pendents d’activar els rodatges, sobrevola la por d’haver de tornar a aturar una producció en el cas que algú es contagi de coronavirus. Per això, estan negociant amb les asseguradores per tal que cobreixin situacions com aquesta.

Una cinquantena de rodatges aturats

Segons dades facilitades per l’Acadèmia del Cinema Català, només a Catalunya, s’han paralitzat, com a mínim, una cinquantena de rodatges i el 72 % de les feines dels professionals de l’audiovisual s’han cancel·lat. També, s’ha endarrerit l’estrena de vuit produccions. Tot plegat, ha generat pèrdues greus al sector que ara ha d’intentar recuperar.

Passola valora les ajudes que han rebut fins al moment, però alerta que no n’hi ha prou. Insisteix que cal dotar les televisions públiques, com TV3 i betevé, de pressupost perquè puguin invertir en produccions audiovisuals i, així, convertir-se en “motor de la indústria”. També reclama, una vegada més, que el Congrés espanyol aprovi l’Estatut de l’artista. Un document per establir garanties econòmiques i laborals per als professionals de les arts i que els podria protegir de crisi com aquesta.