creuers port de barcelona
Foto: Port de Barcelona

(ACN) L’Associació Internacional de Línies de Creuers (CLIA) ha recordat que a l’acord tancat el 2018 entre l’autoritat portuària i l’Ajuntament de Barcelona hi havia el compromís d’ampliar a set les terminals de creuers i reubicar-les al Moll Adossat, amb una inversió de 265 milions d’euros. La CLIA respon així a les últimes declaracions del consistori liderat per Colau, partidari ara de limitar a cinc les terminals creueristes no construint la setena i no renovant la llicència d’una altra.

“En el seu moment, l’Ajuntament va celebrar aquest pacte perquè considerava que posava sostre al creixement de l’activitat dels creuers, ja que de les vuit terminals i nou vaixells es passaria a set terminals i set embarcacions”, ha apuntat Alfredo Serrano, director de CLIA a Espanya.

“Amb l’arribada de la pandèmia, es va paralitzar l’activitat turística, per la qual cosa l’impacte d’aquest acord encara no es pot visualitzar”, ha volgut aclarir Serrano. “Semblaria raonable que ara que comença a normalitzar-se la situació després de la covid-19, donem temps a fer efectiu aquest compromís. Una bona col·laboració i l’estabilitat en la planificació són ingredients essencials per tal que les ciutats mantinguin les inversions en el futur”, ha manifestat el director de CLIA a Espanya, just el dia en què hi ha hagut una manifestació de la plataforma Stop Creuers Catalunya al centre de Barcelona, amb la participació d’unes 150 persones.

El 35 % dels creueristes, amb gas natural liquat

Serrano ha afirmat que l’activitat creuerística només és la responsable “del 0,7 % de les emissions d’òxid de nitrogen i el 0,16 % de les partícules en suspensió”, segons les estimacions realitzades pel Port de Barcelona. “Això suposa una disminució del 10 % en comparació amb el 2016 i es reduirà a zero en els anys que venen quan finalitzin els treballs d’electrificació dels molls”, ha puntualitzat la CLIA, que situa l’horitzó del 2026 com l’any en què els creuers podran connectar-se a la xarxa elèctrica al Port de Barcelona.

La CLIA, igualment, ha defensat l’ús del gas natural liquat i ha remarcat que el 35 % dels turistes de creuers que arribin aquest 2023 a Barcelona ho faran en vaixells propulsats amb aquest combustible.

“Debat amb dades contrastables i rigoroses”

En paral·lel, la CLIA ha remarcat la situació estratègica com a port base de Barcelona: “El 58 % dels moviments són de passatgers que comencen i acaben el seu viatge a la capital catalana.” “Es tracta d’una classe de passatger que acostuma a passar dos o tres dies a la ciutat abans d’embarcar o després de desembarcar, que sol allotjar-se en hotels de categoria superior, i que fa una despesa diària ostensiblement superior a la mitjana d’un turista”, ha enumerat el director de CLIA a Espanya.