El Consell d’Administració del Port de Barcelona ha aprovat aquest dimecres convocar un concurs per a la construcció i explotació d’una terminal de creuers al moll Adossat. En la mateixa sessió, s’ha acordat l’extinció anticipada de la Terminal Nord, situada al moll de Barcelona (on hi ha el World Trade Center), que tenia concessió fins al 2026 i deixarà de funcionar el 2024.

Aquests acords formen part del pacte que l’Ajuntament i el Port van signar el 2018 per traslladar l’activitat de creuers i ferris cap al moll Adossat per alliberar espai públic als molls més propers a la ciutat. En l’actualitat, el moll Adossat disposa de cinc terminals de creuers (A, B, C, D i E). La companyia MSC està construint la terminal F i la nova per a la qual ara s’ha obert el concurs serà la G, la setena i última que hi haurà al moll.

En un comunicat, l’Autoritat Portuària assegura que el trasllat dels creuers “permetrà reduir l’impacte que aquest sector genera a Barcelona i millorar els serveis que s’ofereixen a les navilieres i passatgers”.

Condicions per a la nova terminal

El Port de Barcelona s’ha vist obligat a convocar el concurs per a la nova terminal G perquè hi ha diverses navilieres interessades a explotar-la. D’una banda, Royal Caribbean Group, que ja opera al port, i, de l’altra, les navilieres Norwegian Cruise Line, Viking Ocean Cruises i Virgin Cruises, que també van presentar una proposta conjunta per a la terminal.

El concurs reclama sistemes per connectar els vaixells a la xarxa elèctrica quan estiguin atracats i es valorarà que l’edifici sigui sostenible i amb un disseny arquitectònic que redueixi el consum energètic. A més, es tindran en compte “solucions de mobilitat compartida” per donar resposta a l’increment de passatgers i que els vaixells usin combustibles de transició o d’origen verd.

Creuers al Port de Barcelona

Sense vaixells al World Trade Center

A les bandes nord i sud del World Trade Center hi ha ara dues terminals que reben creuers. L’acord d’aquest dimecres avança l’extinció de la Terminal Nord, tot i que es mantindrà un espai per atendre les poques escales confirmades per al 2023. S’espera que el 2024 ja no funcioni. Pel que fa a la Terminal Sud, seguirà en funcionament com a màxim fins al 2026.

Trasllat de Baleària al moll Adossat

En el consell d’administració també s’ha informat que el primer trimestre del 2023 Baleària traslladarà al moll Adossat l’activitat que ara fa a l’Estació Marítima Drassanes. Ho farà a les instal·lacions temporals que la naviliera té en aquell moll, on s’ha de construir una terminal de ferris. El trasllat de Baleària és necessari perquè l’Estació Marítima Drassanes ha d’acollir la base de l’equip Emirates New Zealand de la Copa Amèrica 2024.