Un any després de l’inici de la pandèmia, les aerolínies encara es troben molt lluny de recuperar la normalitat. “Encara estem en mode supervivència”, reconeix Javier Gándara, president de l’Associació d’Aerolínies Aèries (ALA). Les xifres ho corroboren. Segons l’Associació de Transport Aeri Internacional (IATA), la covid ha suposat un impacte en el sector de 99.577 milions d’euros el 2020 i una caiguda de la demanda del 65,9 %. Les pèrdues previstes per a aquest any són de 38.700 milions d’euros, tot i que la IATA entreveu una millora a partir del segon semestre amb la vacunació i la reobertura de fronteres.
El president de l’ALA espera que el passaport sanitari pugui estar a punt per a aquest estiu i marqui un punt d’inflexió. Assegura que hi ha una “demanda latent” de viatges com ho demostra l’anunci de desescalada del primer ministre britànic Boris Johson. “Cada vegada que es relaxen o treuen restriccions, les reserves es multipliquen per quatre o per cinc”, assegura.
Un deute de 150 milions a les agències de viatges
Gándara recorda que durant el primer estat d’alarma i el confinament, les companyies aèries van haver de recórrer a crèdits, vendre o rellogar els avions o ampliar capital per obtenir liquiditat. “Aleshores ningú no pensava que això aniria per tant llarg”, recorda.
Segons el president de l’ALA, davant la cancel·lació massiva de vols, van tenir tensions de tresoreria i molts particulars i agències de viatges van tenir dificultats per recuperar l’import dels bitllets. Assegura que durant aquests mesos les companyies han anat tornant poc a poc els diners i flexibilitxant molt la modalitat de tarifes reemborsables. Des de l’Associació Corporativa d’Agències de Viatges (ACAVE) adverteixen, però, que les aerolínies encara els deuen 150 milions d’euros per diners de vols cancel·lats que han hagut de retornar als clients. Al novembre el deute arribava als 340 milions.