Comerç amb la persiana tancada
Foto: Clarens Val

(ACN) Un 38 % dels comerços adherits a Barcelona Oberta ha tingut la intenció de tancar definitivament durant el 2020 per culpa de la pandèmia del coronavirus, segons un estudi presentat aquest dimarts per l’entitat. El president de Barcelona Oberta, Gabriel Jené, ha avisat que “encara hi podem intervenir, parlem d’intenció de tancament però no de tancament real“.

Els tancaments reals, segons Jené, són d’aproximadament el 25 %, tot i que ha indicat que no hi ha dades definitives, ja que la situació és “molt incerta” per l’evolució canviant de les restriccions i la pandèmia. En tot cas, el president de Barcelona Oberta avisa que, tenint en compte la intenció de tancament, el nombre d’establiments que acabin abaixant la persiana de forma definitiva podria ser d’entre el 30 i el 35 %.

D’altra banda, Jené ha explicat que no hi ha “rotació de comerços” perquè els establiments que tanquen no són substituïts per botigues noves. Només indica l’excepció, en tot cas, del passeig de Gràcia, molt singular per l’atractiu que suposa per a les grans marques de luxe.

Actitud “abusiva” dels grans tenidors

Pel que fa als lloguers, el president de Barcelona Oberta ha destacat “l’esforç” dels petits propietaris per assolir acords amb els llogaters, però ha criticat l’actitud “abusiva” dels grans tenidors i centres comercials. En aquest sentit, ha criticat, per exemple, l’operador públic Aena, de qui diu que podria haver fet un “major esforç” per reduir les rendes. Jené també ha indicat que els preus dels lloguers s’acaben tancant “a la baixa” en el cas de contractes nous, malgrat que en els anuncis no es percebi, encara, aquesta tendència.

Caiguda de la mobilitat als eixos comercials

L’estudi de Barcelona Oberta constata que la pandèmia ha provocat una pèrdua dràstica de la mobilitat, tant dels residents de Barcelona i rodalia com dels turistes. En concret, la mobilitat ha caigut un 63 % entre els que visitaven regularment el centre de la ciutat, un 78 % entre els visitants esporàdics i un 94 % entre els turistes.

Abans de la pandèmia, el turisme de compres representava un bon gruix de la facturació de molts dels eixos comercials de la ciutat, assolint el 35 % a passeig de Gràcia, i gairebé el 30 % a Pelai, plaça de Catalunya, Universitat, la Rambla i rambla de Catalunya. En el seu conjunt, a la ciutat, aquest tipus de turisme de compra representava el 23 % de la facturació.

L’estudi de Barcelona Oberta alerta que la facturació s’ha desplomat per la pandèmia i no s’ha recuperat a mesura que la situació epidemiològica ha millorat. En concret, el febrer ja es notava certa “por o prudència” en el consum, que va empènyer a la baixa la facturació en un 23 %, reduint també en un 27 % el preu del tiquet mitjà de compra.

Descens desigual segons els sectors

Amb l’estat d’alarma, amb consum bàsicament essencial, la facturació va caure un 90 %, i amb la reobertura la facturació s’ha estabilitzat i es manté amb una caiguda d’un 35 % respecte a la de l’any anterior. El percentatge, però, és molt desigual segons el sector, amb caigudes del 40 % de la facturació i del 30 % del tiquet mitjà en moda, del 32 % en la restauració i del 80 % en l’hostaleria. A més, en aquest sector, molt impactat per la desaparició dels turistes, la despesa mitjana també s’ha reduït en un 55 %. En canvi, en el sector de la llar la facturació ha millorat un 20 % en plena pandèmia.

Amb tot, Barcelona Oberta avisa que els ajuts són “del tot insuficients” davant del nivell de pèrdues dels associats. El 81 % dels negocis ha rebut ajuts per un valor inferior a 10.000 euros quan el 59 % xifra les pèrdues en més de 100.000 euros i el 24 % en més de 500.000.