Joan Brossa no és un artista, un dramaturg, un escultor i un pintor, sinó que és un poeta i la seva matèria són les paraules i les metàfores. I la metàfora pot agafar formes diverses, com pot ser un llibre, una instal·lació, una obra de teatre o un poema visual. El nou Centre de les Arts Lliures representa la metàfora de Joan Brossa, un espai que aposta per les arts visuals, les arts en viu i el pensament que parteixen de l’obra de Brossa.

Joan Brossa va agafar una a amb tipologia helvètica, la va girar i li va donar un nou títol, ‘Cap de bou’ (1969), des de llavors aquella seria la seva nova vida. I això és el que pretén el nou Centre de les Arts Lliures, trencar amb les formes i els convencionalismes per fer art.

Joan Brossa juga amb les lletres, va polint, despullant les topografies, fins a trobar l’essència i llavors fa el truc de màgia. “Un bon poema t’ha de deixar la mateixa sensació que un bon truc de màgia”, deia Joan brossa.

Un bon poema t’ha de deixar la mateixa sensació que un bon truc de màgia
Joan Brossa, poeta

El Centre de les Arts Visuals

El centre treballa amb una doble vessant, d’una banda, la recerca del llegat del poeta i, de l’altra, la creació contemporània. Maria Canelles, la directora d’Arts Visuals, reconeix que “el llegat no interessa si aquest no produeix nova relació amb la creació contemporània”.

L’exposició “La serp viva”, de l’escultor David Bestué, tracta sobre l’obra del poeta a partir de tres idees. La rasa que seria treballar amb el llenguatge de forma literal i que descobreix els poemes objecte, el llenguatge que se centra en les tipografies i la fuga en què Brossa introdueix elements de l’espectacle i el music-hall.

Joan Brossa

A l’exposició podem veure la peça ‘El record d’un malson’. L’any 1989 l’aleshores alcalde de Sant Adrià de Besòs va demanar a Brossa un poema objecte per a la ciutat. Brossa va crear un antimonument, una peça que contenia el cap en safata de l’alcalde Josep M. de Porcioles que va ser un dels ideòlegs del plantejament urbanístic. Volia que la gent pogués rendir comptes amb l’alcalde lligat a l’especulació urbanística.

El Centre de les Arts en Viu

Per Brossa, la capacitat de la seva pròpia mirada de transformar la realitat és la gènesi del seu art i, això, també pot contaminar d’alguna manera el teatre. El responsable d’Arts en Viu, Marc Chornet, creu que “aquesta mirada ingènua, infantil de Brossa, es trasllada a gèneres teatrals que han estat considerats menors”.

Brossa li interessaven les arts parateatrals que inclou el món del circ, clown, performance, music-hall, màgia, etc. “Totes aquestes disciplines menors ell també les considera matèria poètica i les llegeix en la seva vessant d’oci, però també en la seva vessant artística i poètica”, assenyalar Chornet.

Aquesta mirada ingènua, infantil de Brossa, es trasllada a gèneres teatrals que han estat considerats menors
Marc Chornet, responsable d’Arts en Viu