L’Uruguai va començar essent un transatlàntic imponent, es va convertir en garjola de militars i polítics i va acabar tristament bombardejat al port de Barcelona al final de la Guerra Civil.

Temps de glòria

L’Uruguai es va construir a Escòcia i va estar acabat el 1913. El seu primer nom va ser Infanta Isabel. Era un encàrrec de la Companyia Transatlàntica Espanyola i havia de fer la ruta entre Barcelona i Amèrica. En aquella època, molts espanyols i italians viatjaven al nou continent buscant una nova oportunitat. Anava a Rio de Janeiro, Montevideo i Buenos Aires. Ho feia prou ràpid per aquells temps, en 18 o 19 dies.

A finals dels anys 20 i especialment a principis dels 30, la companyia va caure en desgràcia i, el vaixell, en desús. D’aquesta manera, es va quedar ancorat al port de Barcelona. L’any 1933, el govern de la República el va comprar per a altres usos.

Vaixell presó

Des del 1934 i fins al final de la Guerra Civil, el 1939, l’Uruguai, l’enorme vaixell a vapor que havia solcat l’Atlàntic, va estar ancorat al port de Barcelona convertit en presó. Per les seves cel·les hi van passar milers de persones.

El 6 d’octubre del 1934, el govern de Catalunya, amb el president Companys al capdavant, va declarar l’Estat Català a la plaça de Sant Jaume. L’endemà, el 7 d’octubre, el govern en pes, amb Companys i milers de persones més, van ser empresonats a l’Uruguai. Cal pensar que les presons terrestres no podien encabir tots els detinguts per motius polítics i ideològics. Lluís Companys i els membres del seu govern foren empresonats i jutjats pel Tribunal de Garanties, que els va condemnar 30 anys de presó,  als penals de Cartagena i del Puerto de Santa María.

El juliol del 1936, amb l’esclat de la Guerra Civil, l’Uruguai va passar a ser una presó al servei de la República. A partir d’aquell moment, els presoners serien els militars insurreccionats i els defensors del cop d’estat. L’Uruguai estava a mans dels comunistes propers a la URSS. A bord del vaixell presó hi va haver consells sumaríssims amb sentències a mort executades al Castell de Montjuïc. El general Godet o Fernández Burriel són dos dels militars sentenciats a mort a l’Uruguai.

Un trist final

El gener del 1939, nou dies abans de l’entrada de l’exèrcit colpista per la Diagonal, l’aviació franquista va bombardejar el port de Barcelona. Va enfonsar 25 vaixells, entre els que hi havia l’Uruguai. El vaixell va quedar inservible. Tres anys després, una ferralleria de València el va comprar per fer-ne ferralla.

L’home que va conduir Companys cap a la mort

El policia franquista Pedro Urraca Rendueles va detenir el president a la Bretanya francesa. Lluís Companys va morir afusellat per les tropes franquistes el 15 d’octubre del 1940 a dos quarts de set del matí.

Va passar aquí