L’Oxygen és un model de respiradors de campanya per a pacients afectats de coronavirus. Es poden fabricar molt ràpidament, fins a 300 al dia, i han de donar servei als hospitals mentre no arriben altres aparells més sofisticats. Ja els havien començat a fabricar, però no ha estat fins aquest divendres a la tarda que l’Agència Espanyola de Medicaments els ha confirmat que els aparells estan homologats.

Aquests respiradors s’estan produint a les fàbriques de Seat de Martorell, Zona Franca i Seat Components. Esperen tenir ja a punt 200 aparells operatius per a diumenge i els dissenyadors ja han començat a formar els treballadors dels hospitals que els utilitzaran. Amb l’homologació a la mà, ara es farà un estudi clínic als hospitals Clínic i Germans Trias i Pujol que servirà per provar amb més detall els aparells. Si els resultats són positius es preveu que aquests respiradors es comencin a utilitzar en hospitals de tot l’estat.

Respiradors de codi obert

La base dels respiradors Oxygen són un baló de respiració manual, un motor de rentaparabrises, una font d’alimentació d’ordinador i un potenciòmetre. Són elements senzills i relativament fàcils de trobar perquè l’objectiu és que el model es pugui reproduir a qualsevol lloc del món. També amb aquesta idea han decidit compartir lliurement el disseny al web de Protofy, l’empresa que l’ha desenvolupat.

Tot i això, Ignasi Plaza, un dels dissenyadors, explica que es tracta d’un aparell d’emergència que s’ha d’utilitzar en cas de no tenir aparells convencionals, més sofisticats i precisos. “És molt millor que no fer servir res”, diu.

Més respiradors per ser homologats

El model de respiradors Leitat 1, desenvolupat per un altre equip d’enginyers, també està a punt d’entrar en funcionament i en espera de formalitzar l’homologació.