Des de finals de setembre un equip d’agents TIC repartits per cinc barris de la ciutat assessoren els veïns que ho necessitin a l’hora de fer tràmits i gestions administratives i que, per diferents motius, no estan familiaritzats amb les noves tecnologies. Es tracta d’un servei municipal nou inclòs en el Pla de xoc per a la inclusió digital, que té l’objectiu de garantir l’accés digital a tota la ciutadania en un context de pandèmia de coronavirus que ha evidenciat moltes vulnerabilitats.

El servei acompanya els veïns en un “laberint burocràtic”

La majoria d’usuaris que s’han acostat als equips municipals durant aquests dies tenen entre 20 i 40 anys i la majoria necessiten acompanyament a l’hora de tramitar ajuts públics que actualment no poden gestionar-se presencialment o en què han d’esperar molt temps per obtenir-hi cita prèvia. Entre d’altres, hi ha gestions com l’atur, la pensió de jubilació o l‘ingrés mínim vital.

Alba Molina, agent TIC del Besòs i el Maresme, assegura que a banda de trobar-se amb persones que no tenen ordinador o tenen poques competències digitals, es troben amb les dificultats que plantegen les administracions a l’hora de seguir els tràmits en línia. En aquest sentit Molina apunta que es necessiten claus i certificats diferents segons l’administració o que “els seus webs es pengen o estan saturats per l’alta demanda”.

Segons Molina, el fet que molts usuaris no puguin accedir a ajuts com l’ingrés mínim vital o l’atur fa que es quedin sense recursos i “no puguin pagar la hipoteca ni omplir la nevera”.

Des de l’Ajuntament hi ha la voluntat de reduir al màxim possible els tràmits municipals però recorda que aquesta és una feina que cada administració ha de fer en els seus processos administratius. Laia Bonet, tinenta d’alcalde de Transició Digital, assegura que el Pla de xoc per a la inclusió digital “s’havia de fer de forma urgent en un context de postdesconfinament” però assegura que ja s’està treballant en una estratègia d’inclusió digital que sigui estructural i que inclogui aquesta mesura “de forma permanent”.

En total hi ha cinc agents TIC ubicats als casals i altres equipaments municipals als barris del Raval, el Besòs i el Maresme, la Trinitat Vella, la Trinitat Nova i la Zona Nord de Nou Barris. Fins ara han atès 120 persones.