“Esdevé imprescindible incorporar l’educació social a l’escola”. Així de contundent s’expressa el Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC) en un comunicat enviat aquest dijous, arran de les novetats que ha explicat el Departament d’Educació de cara a la reobertura de les escoles a mesura que les diverses zones sanitàries accedeixin a la fase 2 de la desescalada pel coronavirus.

El CEESC considera que la situació actual és una “oportunitat” per “repensar-ho tot, l’escola també”. I lamenta que el conseller, Josep Bargalló, hagi optat per “reduir grups, modificar ràtios, reorganitzar espais, doblar mestres i equips docents i precaritzar més els espais escolars no considerats acadèmics amb monitors de lleure educatiu“. En el seu comunicat, el col·legi assegura que “tenim clar que aquest no és el tipus d’inversió que cal fer”.

Per contra, reivindica la necessitat de “fer front als vells i nous reptes amb què es trobarà l’escola en matèria d’equitat, inclusió i desenvolupament comunitari, agreujats amb les conseqüències d’aquesta pandèmia que estem vivint”. I aposta per la incorporació dels educadors socials als centres educatius, ja que, diu, estan “especialitzats en l’abordatge sistèmic de la complexitat, l’establiment de xarxes comunitàries, l’atenció per l’equitat i per la convivència, la inclusió social, i l’acompanyament socioeducatiu a infants i famílies“.

El CEESC lamenta que “des del Departament d’Educació no se’ns ha volgut escoltar” i reclama una reunió amb el conseller, Bargalló, per parlar de la qüestió. A més, proposa la creació del departament d’educació social als centres i una borsa perquè les escoles puguin gestionar les incorporacions d’aquests professionals.

Finalment, el col·legi recorda que fa més de sis anys que reivindica el reconeixement i l’accés al sistema educatiu dels professionals de l’educació social, com ja s’ha fet a altres comunitats autònomes, com Extremadura, Castella-la Manxa, Andalusia o les Canàries. I també que, el desembre del 2018, el Parlament de Catalunya va aprovar un decret que proposa la incorporació dels educadors socials als equips docents dels centres de primària i secundària durant el curs 2019-2020.