mestra i alumnes escola costa i llobera

En una setmana marcada per una reobertura polèmica de les escoles, el debat sobre com ha de ser el curs escolar 2020-21 ha obert un nou conflicte competencial entre la Generalitat i el Govern espanyol.  El conseller d’Educació, Josep Bargalló, ha remarcat que és el Departament qui en té les competències i que l’Estat no té “cap capacitat normativa” per regular l’accés als centres d’ensenyament al setembre. Un missatge que ha llançat a través d’un fil a Twitter poques hores abans de la reunió de la Conferència Sectorial d’Educació. El conseller ha aprofitat aquesta trobada per traslladar a la ministra d’Educació, Isabel Celaá, el seu malestar per la filtració d’un document amb les mesures sobre com ha de ser el nou curs escolar.

“Una proposta adequada a la necessitat del nostre alumnat i dels nostres centres”

La resposta del titular de la cartera catalana d’Educació a la ministra, Isabel Celaá, no s’ha fet esperar. Després que ella anunciés que el nou curs serà “presencial”, Bargalló ha puntualitzat que “el Ministeri no té cap capacitat normativa sobre tot això –ni amb l’estat d’alarma i encara menys sense–”. En un fil, el conseller remarca que el nou curs “el programarem des de les nostres competències sanitàries i educatives i escoltant el món local, la comunitat educativa i els experts en salut pública”.

Bargalló assegura que li ho recordarà a la ministra i critica “la pràctica de fer notes de premsa i filtrar esborranys el dia abans de les reunions és habitual del govern Sánchez” i també subratlla que no se’n sortiran.

Un segon document amb “orientacions genèriques”

De la seva banda, la titular d’Educació del govern espanyol, ha explicat que aquest document és un “esborrany d’orientacions en obert”, que no és ni definitiu ni tampoc vinculant. En la reunió de la Conferència Sectorial d’Educació Celaá també ha traslladat a les Comunitats Autònomes un segon document amb 14 punts gènerics i bàsics sobre l’organització del curs 2020-2021.

Entre els punts que contempla aquest segon text hi ha el manteniment del calendari escolar previst, la priorització de la presencialitat o el compliment de les mesures establertes per les autoritats sanitàries. Des del departament d’Educació han subratllat que, tot i la coincidència amb molts dels aspectes proposats, no acceptaran que el Ministerio publiqui aquest text amb caràcter normatiu o reglamentari.