(ACN) L’emergència sanitària del coronavirus també ha tingut impacte sobre el preu dels aliments i les begudes no alcohòliques. A Catalunya, durant el mes d’abril els preus van créixer un 3,9 % respecte al mateix mes de l’any anterior. Es tracta de la pujada més important des del 2013. L’increment de la demanda o una reducció de la mà d’obra al camp durant l’estat d’alarma han influït en l’encariment dels productes, però hi ha un altre factor. Segons els experts, la inversió dels supermercats en mesures de prevenció davant la covid-19 també explica aquest augment de preus perquè s’han incrementat tant els costos salarials com els logístics.

“Els supermercats no hem fet l’agost”

Davant l’escenari actual, els experts coincideixen que l’increment de preus s’ha produït principalment en l’última part de la cadena de distribució. Malgrat tot, la majoria destaquen que l’import dels productes alimentaris ha evolucionat de manera “estable” i que la cadena ha aconseguit evitar escenes de desproveïment.

Des del sector neguen que hagin fet negoci amb aquesta crisi. “Durant les últimes setmanes, els supermercats no hem fet l’agost, sinó que hem hagut de fer front al repte logístic més gran de la nostra història”, assegura Ignacio García, director general de l’Associació Espanyola de Distribuïdors d’Autoservei i Supermercats.

El professor dels estudis d’Economia i Empresa de la UOC Juan Carlos Gázquez-Abad explica que els supermercats han fet un esforç molt important en matèria laboral, multiplicant torns i incrementant els costos salarials. A banda, la compra de mascaretes i mampares protectores quan encara hi havia escassetat de material o la reorganització de la mateixa superfície comercial han generat una despesa molt significativa, segons l’expert.

Els mercats majoristes parlen de “normalitat”

Els principals mercats majoristes d’aliments no han detectat increments desmesurats en el preu general dels productes i parlen de “normalitat”. Ingrid Buera, directora de negoci de Mercabarna, recorda que tot plegat varia en funció de la llei de l’oferta i la demanda. Productes com les taronges o les peres –aliments frescos que tenen pell i es conserven més temps– s’han encarit un 35 % i un 30 %, respectivament, per l’augment de la demanda, mentre que d’altres com el peix fresc –aliments que s’acostumen a consumir en restaurants– han registrat baixades de preu de fins al 42 %.

“Ens acusen d’haver apujat els preus però això no és veritat”

Per la seva banda, els pagesos lamenten que els distribuïdors justifiquin la pujada de preus perquè, segons asseguren, els productors els han incrementat. El responsable nacional de la fruita dolça del sindicat Unió de Pagesos (UP), Bernat Ramon, assegura que, segons dades de l’Observatori de Preus del Departament d’Agricultura, el preu està baixant per al pagès i el majorista l’està incrementant. Així, el període entre el març i l’abril ha suposat una pujada d’entre un 14 % i un 19 % a la butxaca del consumidor vers una disminució d’entre un 7 % i un 9 % a la del productor.

Unió de Pagesos no responsabilitza la crisi derivada de la covid-19 d’aquesta situació, sinó que ho atribueix a la casuística de com està muntat el sistema. Enguany aquesta situació es veu agreujada per l’increment dels costos de producció de fins a un 30 % per la necessitat de dotar d’EPI els temporers i també per garantir els protocols de seguretat durant la campanya de la fruita.