Aquest dilluns Barcelona estrena la fase 2 del desconfinament i, amb aquest pas, també arriba la reobertura d’escoles i instituts a la ciutat. Després de gairebé tres mesos tancats, els centres educatius tornen a l’activitat a mig gas i entre polèmica i incerteses. El pla elaborat pel Departament d’Educació deixa flexibilitat a les escoles per adaptar-s’hi, i això ha provocat un primer dia de desgavell i dubtes entre famílies i professors.

A l’Escola Pere IV de Sant Martí, per exemple, només hi han acudit els alumnes de P3 i P4. S’han reunit amb el tutor en grups reduïts de tres nens i durant no més de mitja hora. Hi han anat, també, per recollir les seves coses enmig d’un pati desert i el menjador tancat. De fet, que els menjadors tornin a funcionar no es preveu fins al curs vinent. Tampoc el transport escolar, reservat a situacions molt específiques.

Menjador escola Pere IV
El menjador buit de l’Escola Pere IV

Amb aquestes trobades, els infants ja s’acomiaden del curs i no hi tornaran més. El de l’escola Pere IV és un cas que, segons fonts consultades per betevé, es repeteix a la ciutat. Expliquen que, donada la flexibilitat del pla, la majoria de centres educatius de Barcelona no estan fent acollida d’alumnes, sinó tutories personalitzades. El document de la Generalitat estableix que cada escola s’adapti a la fase 2 en funció dels seus mitjans.

Què estableix el pla d’Educació?

El pla obliga a reobrir tots els centres públics i concertat s de Barcelona per fer-hi atenció personalitzada del tutor amb l’alumne i, per als infants del segon cicle d’educació infantil de famílies que no puguin conciliar família i feina, destinar-los un espai específic d’un màxim de 13 alumnes i de 9 a 13 h. El document inclou una “acció educativa presencial” voluntària i tutories reduïdes si s’escau.

La docència, però, continua sent telemàtica. Tot plegat, amb les mesures de seguretat necessàries, potenciant la distància física, rentar-se les mans i desinfectar constantment les instal·lacions.