Les aturades de la vaga parcial de Renfe no han comportat afectacions greus aquest divendres. Durant el primer tram d’aturades, des de les 12 h i fins a les 16 h, no hi ha hagut afectacions greus a l’estació de Sants, tot i que les andanes han estat més plenes del que és habitual i hi ha hagut aglomeracions esporàdiques, sobretot a les línies de Rodalies amb destinacions costaneres i a l’aeroport. A les 20 h s’han reprès les aturades, que s’allargaran fins a les 24 h. La situació podria complicar-se diumenge, 1 de setembre, quan s’ha convocat una nova jornada de vaga.

En el cas de Rodalies, els serveis mínims decretats són del 40 %, però durant el primer tram de l’aturada no hi ha hagut incidències destacades perquè no ha coincidit amb l’hora punta, que és quan hi ha més afluència de passatgers. Pel que fa a l’alta velocitat i llarga i mitjana distància, els serveis mínims són del 78 % i del 65 %.

En total, Renfe ha anul·lat 360 trens durant els dos dies d’aturades, que no estan inclosos en aquests serveis mínims. Fins a 118 seran d’AVE i de llarga distància i la resta de mitjana distància.

Serveis mínims “abusius”, segons la CGT

Fonts de Renfe han explicat a betevé que el seguiment de la vaga ha estat d’un 2,7 % durant el primer tram d’aturades. Tot i que el sindicat CGT encara no disposa d’una xifra concreta, ha justificat que el seguiment hagi estat baix en xifres totals. David Sáez, representant del sindicat, denuncia que nou de cada deu treballadors han rebut una carta de serveis mínims. Ho qualifica d’abusiu” i, segons diu, fa que només el 10 % de la plantilla hagi pogut sumar-se realment a la vaga parcial.

Estació de Sants durant la vaga de Renfe

Augment de la plantilla

La vaga d’aquest divendres a Renfe coincideix amb l’operació tornada de les vacances i és la tercera jornada d’aturades a Renfe d’aquest estiu. Els treballadors ja van parar el 31 de juliol i el 14 d’agost. Segons ha explicat el sindicat CGT, la principal demanda és un augment de la plantilla en l’àmbit estatal. Asseguren que ara està molt envellida –amb una mitjana d’edat de 52 anys– i calculen que es necessitarien 800 treballadors més per garantir un bon funcionament del servei.

L’aturada de Renfe se suma a les vagues de l’aeroport: la del personal de terra d’Iberia i la dels treballadors dels controls de seguretat.