Fracassa la cinquena reunió de mediació entre la direcció d’Iberia i el comitè de vaga. Això vol dir que, sobre el paper, es manté la vaga prevista inicialment per a divendres i dissabte, els dies 30 i 31 d’agost, que són dos dels dies de més trànsit a l’Aeroport de Barcelona-El Prat, coincidint amb la fi de les vacances d’estiu.

Amb tot, el portaveu d’UGT en el comitè de vaga, Omar Minguillón, s’ha reservat la possibilitat “de valorar-ho“. Segons ha explicat Minguillón, “hem de valorar [els sindicats que integren el comitè] en positiu, sobre el conjunt de la societat catalana, les afectacions [de mantenir la vaga] a la ciutadania, a la companyia i als clients” ja que, ha dit, “Vueling n’ha resultat la més perjudicada per culpa d’Iberia”. En aquest sentit, el portaveu sindical ha admès que “la Generalitat ha exercit una gran pressió [durant la mediació] per fer-nos entendre que els grans perjudicats són els passatgers“.

En els minuts previs a la reunió, els portaveus sindicals esperaven “un acte de responsabilitat amb algun moviment”. Cinc hores després els representants dels treballadors han assegurat que, de moviment, no n’hi ha hagut cap. Omar Minguillón ha lamentat que “Iberia s’ha negat a comunicar-nos dades i dates sobre les millores laborals de les plantilles”. Així, Minguillón ha especificat que “només ens han parlat d’un possible calendari [a completar entre el que queda d’any i tot el 2020, en tres fases] però no de la quantitat de treballadors que se’n veurien beneficiats”.

 

La Generalitat creu que empresa i treballadors estan a prop d’un acord

El secretari general de Treball, Josep Ginesta, ha sortit de la reunió amb una mirada ben diferent a la dels treballadors i creu que totes dues parts estan “a prop de trobar solucions”. Ha explicat que Iberia ha accedit a fer un pla d’estabilització a nivell estatal, no només a Barcelona, tenint en compte les demandes de plantilla, que, entre altres coses, exigeix ampliar a temps complet els contractes parcials.

Ginesta ha detallat que durant la reunió de mediació s’han posat sobre la taula els criteris que guiaran el pla d’estabilització que ha d’elaborar la companyia i ha assegurat que “allò que els separa no és tant” i que “seria absurd” mantenir la vaga divendres i dissabte. Ara bé, el secretari de Treball també ha alertat que l’aturada arriba, en part, perquè l’empresa no ha respectat alguns compromisos amb els treballadors i, amb la intenció que això no es repeteixi, Ginesta ha explicat que una de les propostes és constituir una comissió de seguiment.

Què reclamen els treballadors d’Iberia?

La demanda sindical és la reconversió contractual dels treballadors d’Iberia Airport Services: fer dels eventuals treballadors fixos a temps parcial, i dels fixos a temps parcial fer-ne fixos a temps complet.

Les quatre trobades anteriors van acabar sense acord, motiu pel qual es van convocar les aturades el 27 i 28 de juliol i el cap de setmana passat, 24 i 25 d’agost. Fins ara, Iberia ha mantingut que no pot negociar la transformació dels contractes del personal de l’aeroport del Prat perquè és una qüestió d’àmbit estatal, tot argumentant que està fora de les competències de negociació del comitè d’empresa a l’aeroport de Barcelona.

Vagues sense incidents destacats

El cap de setmana passat el ministeri de Foment va decretar uns serveis mínims del 100 % dels vols domèstics a territoris no peninsulars, el 53 % dels vols internacionals i el 32 % dels vols peninsulars que tinguin una alternativa de transport inferior a cinc hores.

En les jornades de vaga de la plantilla d’Iberia Airport Services del cap de setmana passat l’ambient va tornar a ser de normalitat, sense que es reproduïssin les cues o les escenes de caos que van provocar altres aturades fa pocs anys.