El personal de terra i manteniment d’Iberia no cessa les protestes i, després d’una nova reunió de mediació que va acabar sense acord, ha iniciat aquest dissabte una nova vaga de 48 hores, la segona d’aquest estiu.

Hi ha 2.700 treballadors cridats a la vaga. Des d’Iberia xifren en un 10 % el seguiment de la vaga. Són unes dades que difereixen de les que donen des del comitè d’empresa, que afirmen que de la gent que no està cridada a cobrir els serveis mínims, dos de cada tres ha secundat la vaga. Critiquen que l’empresa estan jugant amb les dades, ja que “gairebé el 80 % de la plantilla” han estat cridats a fer els serveis mínims.

Normalitat a l’aeroport després de 134 cancel·lacions preventives

La jornada s’ha viscut amb certa normalitat i no hi ha hagut retards. Aquesta última setmana ja s’havien anul·lat 134 vols, fet que ha ajudat que aquest dissabte no hi hagi grans afectacions pel que fa a la vaga. Vueling es va avançar als efectes de l’aturada i va cancel·lar 112 vols, preventivamentBritish Airways n’ha suspès 16 i Iberia, sis.

Tot plegat ha fet que els taulells de reclamacions d’Iberia i Vueling estiguessin pràcticament buits, malgrat les cancel·lacions i el fet que sigui un cap de setmana amb molt moviment a l’aeroport. Abans de les anul·lacions hi havia programades 1.000 operacions a l’aeroport del Prat i 190.000 seients oferts per al dissabte i 1.075 operacions i 200.000 seients per a diumenge.

Aquestes aturades se sumen a la vaga indefinida del personal de Trablisaque presta el servei de controls de seguretat, i que després de 12 dies i amb uns serveis mínims del 90 % continua sense gaire incidència pels usuaris. Fonts d’Aena han explicat que les cues dels filtres de seguretat, malgrat la vaga, no han superat els 15 minuts d’espera.

Reclamen la implicació d’Aena per resoldre el conflicte

Des d’UGT reclamen una actitud valenta per part d’Aena com a responsable de l’aeroport. “Cal que actuïn. Necessitem que els nostres aeroports siguin de qualitat, que la gent que hi estigui treballant estigui amb condicions dignes i que els concursos públics que es facin de serveis no siguin de precarietat i d’explotació laboral sinó de qualitat” ha sentenciat Camil Ros, secretari general d’UGT Catalunya tot interpel·lat Aena a posar fi al sistema de subhasta en la contracció pública de l’aeroport. 

“La nostra voluntat no és fer vaga sinó reconvertir els contractes temporals a fixos”, ha insistit Ros, que s’ha mostrat convençut que tard o d’hora es mouran. Des del comitè d’empresa, Omar Minguillón ha afirmat que esperen no haver de fer la vaga de la setmana que ve i ha criticat que “Iberia no ha estat a l’altura dels seus clients perquè no ha sabut negociar per evitar el conflicte”.

L'aeroport de Barcelona el Prat

Les reivindicacions laborals

El personal de terra s’encarrega de gestionar l’equipatge de fins a 27 companyies aèries, és a dir, dona servei a un 65 % dels vols que aterren al Prat. Reclamen:

  • Falta d’estabilitat de la plantilla
  • Excés de càrregues de feina
  • Hores extraordinàries
  • Reorganització de torns per conciliar la vida familiar i laboral

Serveis mínims: les illes, protegides

Foment ha fixat els mateixos serveis mínims que en la darrera ocasió, que els sindicats van qualificar com “exagerats” i “excessius”.

  • 100 % vols a les illes
  • 53 % vols internacionals i peninsulars
  • 32 % vols peninsulars en què el recorregut amb transport alternatiu sigui inferior a cinc hores