Transports Metropolitans de Barcelona venia d’un any de rècord. El 2019, la suma de passatgers a les xarxes de metro i autobús va arribar a 623 milions. El 2020 també apuntava alt; fins al febrer, s’havia assolit la xifra més elevada d’usuaris (1,4 milions al metro i 700.000 al bus), però tot això ha quedat truncat pel coronavirus.

TMB ha compartit amb els treballadors un document que dibuixa, no només el sotrac que la pandèmia ha causat al transport públic barceloní, sinó el que pot seguir provocant els propers mesos. Durant la crisi de la covid-19, el passatge al bus ha arribat a disminuir fins a un 96 % i al metro, un 94 %. Es veu molt clar, si es comparen els registres des de l’1 de març d’aquest any amb el mateix període del 2019. Les dades van millorant a mesura que avança el desconfinament, però Transports Metropolitans ja té coll avall que la pèrdua de viatgers persistirà.

Escenaris en funció de l’aforament

A l’hora de fer projeccions, es plantegen dos escenaris: que la limitació de l’aforament sigui del 50 % fins a finals d’any, o que a la tardor aquesta limitació es pugui elevar ja al 80 %. En el primer dels casos, els càlculs de TMB apunten a una pèrdua del 54 % dels viatges, que es traduiria en 345 milions de desplaçaments menys. En cas que a partir de l’octubre s’ampliés l’aforament, la pèrdua de validacions seria del 41 %, amb un total de 265 milions de validacions menys.

Es podrien perdre 130 milions de viatgers

En el document compartit amb la plantilla, i que els responsables de la companyia han explicat per videoconferència, TMB fa projeccions de futur amb els motius que els podrien fer perdre viatgers des d’ara i fins a finals d’any. S’apunta, per exemple, que la crisi econòmica podria restar entre el 3,5 i el 10 % dels usuaris (en el millor i pitjor escenaris); el teletreball, entre el 2 i el 10 %, i la disminució de la mobilitat els podria rebaixar fins a un 20 %. Això, traduït en xifres, vol dir que TMB planteja un mínim de 34 milions de viatgers perduts. En el pitjor dels casos, la xifra s’enfilaria als 130 milions.

TMB i la “nova normalitat”

Tenint en compte aquestes projeccions, TMB admet que cal recuperar la confiança dels ciutadans envers el transport públic amb mesures de protecció, seguretat i senyalització. També preveu fer una campanya de promoció. Tot plegat afectarà de manera molt important la recaptació en la venda de bitllets. A finals d’abril, l’Ajuntament ja va explicar que TMB havia deixat de recaptar 30 milions d’euros mensuals. I aleshores, la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, ja va pronosticar que les pèrdues serien molt més elevades.