La “nova normalitat” provocada per la crisi del coronavirus comporta també una nova mobilitat. I les dades dels primers dies de desconfinament comencen a mostrar-ne les tendències. Una és evitar el transport públic i apostar per mitjans de mobilitat més personal, amb els quals és més fàcil mantenir les distàncies.

On ho estan notant, per exemple, és a les botigues de bicicletes, i en especial a les que tenen taller. En el temps que fa des que han pogut reobrir, la demanda de revisions o reparacions ha pujat al voltant del 50 %, segons calcula el president del Gremi de Comerciants de Bicicletes de Catalunya, Creu Agustina.

Molts encàrrecs són de ciclistes habituals, que volen posar a punt el vehicle, però també n’hi ha d’esporàdics que ara s’han decidit a recuperar les que Agustina anomena “bicis de balcó”, és a dir, bicicletes que estan aparcades sense ús la majoria de l’any. “La gent ja està pensant en el desconfinament, quan hagin d’anar a treballar, per fer recorreguts curts per la ciutat…”, apunta.

També en la venda estan percebent un interès creixent per la bicicleta. En aquest cas, el repunt el calculen al voltant del 30 % i les més buscades són les plegables i les elèctriques, de muntanya o de cicloturisme, “com a recurs per a unes vacances que seran diferents”.

L’ús del Bicing remunta ja fins a un 40 % respecte a l’habitual

On també es nota aquest efecte de la desescalada és en el Bicing. Des que va reobrir el servei, fa tres setmanes, els usos no han parat de créixer, especialment des que es va autoritzar el passeig per franges horàries. Els darrers dies laborables s’han superat els 15.000 desplaçaments diaris, lluny encara dels prop de 50.000 que es feien en les mateixes dates de l’any passat. Però l’última xifra disponible, la d’aquest dilluns, representa ja un 44 % dels usos que es feien abans de la crisi sanitària.

Pel que fa a l’ús dels dels carrils bici, l’Ajuntament estima que dilluns es van fer uns 60.000 desplaçaments sense incloure els que es van fer per esport o lleure. Això vol dir uns 10.000 més que fa just una setmana, però encara és un 66 % menys de l’ús en condicions normals.

eCooltra fa el salt a la bici confiant en una acceptació “molt més ràpida”

Els que confien també en aquesta nova mobilitat més personal són les empreses de lloguer compartit de motos o bicicletes. És el cas d’eCooltra, que a partir d’aquest dimecres llançarà el servei nou de bicicletes que ja tenia planejat per al març però que va haver de frenar per l’estat d’alarma. Ara, el CEO de la companyia, Oriol Marimón-Clos, creu que les bicis “tindran una acceptació molt més ràpida que la que hauria tingut aleshores”. L’empresa començarà amb una flota inicial d’unes 150 bicicletes la setmana que ve i la intenció és anar-la ampliant progressivament fins a arribar a un total de 550 a finals de juliol.