Renfe presumeix del bon servei de Rodalies a Barcelona. El president de la companyia, Isaías Táboas, situa el grau de satisfacció dels usuaris de Rodalies per sobre de la de països com França, Bèlgica o Alemanya, i destaca que Barcelona està entre les ciutats europees amb un índex de puntualitat millor. Táboas ho ha afirmat aquest dijous durant la presentació de les actuacions de Renfe a la xarxa de Rodalies del primer Consell de Mobilitat de l’AMB. És una afirmació que contrasta amb la indignació que expressen sovint els usuaris del servei pels constants retards i avaries que s’hi produeixen.

Una puntualitat del 93 %

Renfe basa el grau de satisfacció i puntualitat de Rodalies en les dades. D’una banda, un informe del ministeri francès de Transició Ecològica situa el servei de Rodalies a Barcelona entre les ciutats europees amb major índex de puntualitat, un 93,1 %. Segons aquest estudi, Barcelona supera ciutats com Londres, Dublín, Brussel·les o Milà, “entre moltes altres”.

Tot i això, Táboas diu que no s’ha de caure en autocomplaença i cita diversos aspectes que afecten la puntualitat del servei, entre els quals destaca les incidències externes com el vandalisme. Renfe assegura que el 2022 l’impacte del vandalisme va afectar 365.000 viatgers i que cadascun d’ells va perdre una mitjana de 2 hores i 27 minuts.

“Som un país de rondinaires”

D’altra banda, Táboas també ha citat les conclusions de l’estudi Òmnibus de la Generalitat i l’Eurobaròmetre per destacar el grau de satisfacció, amb una nota del 7,7, que mostren els usuaris sobre Rodalies i els altres serveis de la companyia a Catalunya. “Som un país rondinaire, sempre protestem”, ha lamentat el president de Renfe. En el cas de Catalunya, ha dit, la nota és superior a la mitjana espanyola i europea. “No estem tan malament si els usuaris ens donen un notable alt”, ha continuat.

Les inversions a Rodalies, “a bon ritme”

Renfe recorda que a través del pla Transformem Rodalies s’estan duent a terme una sèrie d’accions per minimitzar les afectacions al servei, com la compra de 97 nous trens de Rodalies o incrementar la plantilla de maquinistes. La companyia també destaca que les inversions previstes en el Pla de Rodalies s’estan complint a “bon ritme”, i posa d’exemple l’adjudicació d’obres tant rellevants com la millora de l’accessibilitat de l’estació d’Arc de Triomf o la instal·lació de sistemes de videovigilància intel·ligent a 110 estacions de Rodalies.