La Policia Nacional i els Mossos d’Esquadra van detenir 99 grafiters entre 2017 i 2019 per haver fet “de forma reiterada” pintades i actes vandàlics en vagons de Renfe i el metro de Barcelona. Segons els informes policials, els danys ascendeixen a 22 milions d’euros. En total, Renfe i TMB han denunciat 1.255 actes d’aquests grafiters ferroviaris. L’operació va iniciar-se al setembre de 2019 quan alguns grafiters van explicar a la policia que pintar trens a Catalunya era més fàcil. De fet, Catalunya concentra la meitat de les pintades que es fan a tot l’estat.

Danys, vandalisme i inseguretat

Els detinguts estan relacionats amb delictes de danys desordres públics amb afectació de serveis essencials de transport, violació de domicili jurídic, lesions, amenaces i coaccions. Algun d’ells han accedit a les instal·lacions del transport públic per fer actes vandàlics o grafits als diversos combois que es troben estacionats a les vies de la zona de cotxeres. Per accedir a les instal·lacions sovint forçaven panys i accessos, feien forats a les parets i inutilitzaven sistemes de videovigilància.

Alguns dels grafiters forçaven els accesos per arribar fins als vagons del metro
Alguns dels grafiters forçaven els accesos per arribar fins als vagons del metro

Els grafiters ferroviaris, molts d’ells multireincidents, també aturaven trens que estan en servei mitjançant les palanques de frens d’emergències, cosa que generava una situació d’alarma i d’inseguretat entre els usuaris i els vigilants i treballadors. Segons Mossos, aquest vandalisme ferroviari s’ha convertit els últims anys en una activitat delictiva organitzada, amb una greu incidència en el dia a dia de les xarxes de transport públic massiu.

Un detingut, a peu de pista de l’aeroport

Per aquest motiu, es va iniciar una investigació conjunta entre Policia Nacional i Mossos rastrejant les imatges que ells mateixos penjaven a les xarxes socials. L’operació s’ha fet en dues fases: la primera va permetre que la Policia Nacional localitzés 51 grafiters que vivien fora de Catalunya. Després, els Mossos van arrestar els 48 dins el territori català (Barcelona i l’àrea metropolitana, i les demarcacions de Tarragona i Girona).

Els grafiters residien a diferents municipis de Barcelona i l’àrea metropolitana, i les demarcacions de Tarragona i Girona. Entre les detencions a Barcelona destaca la d’una taquillera que expedeix bitllets, empleada a través d’una empresa subcontractada per Renfe, i la d’un grafiter que suposadament va viatjar exclusivament des de Milà a Barcelona per pintar i va ser detingut a peu de pista després d’aterrar a l’aeroport.

Actuacions nocturnes i en grup

La policia relata que aquests vàndals ferroviaris actuen sempre en grups, des de dues persones a 30 persones, quan el que busquen és pintar tot el tren. Habitualment, són grups de quatre o cinc individus que actuen sense rols definits entre ells, ja que el que persegueixen és pintar junts però cadascú fa el seu grafit. L’objectiu, quan el grup és més gran és facilitar i agilitar la fugida quan han acabat el grafit. 

S’activen de nit i queden a l’exterior en grup per fer les intrusions. Accedeixen a les instal·lacions, vandalitzen els accessos als vagons, trenquen les càmeres de seguretat i altres sistemes de vigilància i marxen o es queden amagats a l’interior per, posteriorment, iniciar els actes vandàlics.

Més de 6.700 denúncies dels operadors

Durant els anys 2017, 2018 i 2019, els operadors de Renfe i TMB van interposar 6.741 denúncies. Aquest 2020 s’han denunciat 1.255 fets.

Només al metro de Barcelona ja s’ han registrat  647 pintades murals de trens amb mitjana de quatre intents d’intrusió al dia, dels quals l’any passat 626 van tenir èxit.  Com a conseqüència, 1.444 cotxes van resultar vandalitzats amb 41.734 metres quadrats de pintades murals, una superfície equivalent a sis camps de futbol.

Pel que fa a l’impacte econòmic, es van destinar 1,5 milions d’euros a la neteja de grafits en trens, costos que s’incrementen fins a uns quatre miliions sumant-hi la vigilància específica, la reparació i substitució de càmeres de seguretat, portes, trapes, parets i pous; el repintat dels trens, necessari després de diverses neteges; el deteriorament ambiental que provoca l’eliminació de la pintura a les cotxeres; el cost de les actuacions judicials, i la pèrdua d’ingressos causada per l’afectació en el servei de metro.

Retards a més de 2 milions de passatgers

Pel que fa a les dades aportades per Renfe, actualment el 78,8 % dels trens està circulant amb grafits. Durant un any aquesta operadora denuncia més de 700 intrusions i 85.000 m2 netejats a 2.700 metres. En un any Renfe destina al voltant de 10 milions d’euros a netejar els trens i a mantenir les infraestructures segures. En declaracions a betevé, el portaveu de Renfe, Antonio Carmona, ha explicat que l’acció vandàlica dels grafiters ha provocat retards en més de 2 milions de passatgers de Rodalies.