El bus llançadora que porta els visitants del Parc Güell directament fins a l’entrada, des  de la plaça d’Alfons X, està a punt de superar el primer estiu. El servei es va posar en marxa l’1 d’abril amb l’objectiu de descongestionar de turistes línies convencionals de bus, com la 24 o la desapareguda 92. Però cinc mesos després l’ús de la llançadora no ha estat el previst. De fet, dels quatre vehicles que feien la ruta inicialment se n’ha reduït un i la freqüència de pas ha passat dels 7 als 10 minuts. L’Ajuntament esperarà al setembre per fer balanç i valorar l’eficàcia del servei. Però veïns i viatgers denuncien que la saturació als autobusos de TMB no s’ha resolt.

Visitants sense entrada

El problema principal són els turistes que volen visitar la zona monumental del Parc Güell sense haver comprat abans l’entrada. Sense haver-la adquirit no es pot fer servir la llançadora i molts turistes se n’assabenten a la mateixa parada d’Alfons X. L’alternativa per arribar fins al parc (si no renuncien a visitar-lo el mateix dia) és fer servir, per exemple, la línia V19, que té parada a pocs metres, Aquest bus, a més, té l’inici a la Barceloneta i ja circula habitualment força atapeït de turistes. “Jo vinc des d’Arc de Triomf i ja va ple des del centre”, assegura el Miquel, usuari de la línia. Una situació semblant passa a la línia 24, tot i que alguns viatgers habituals reconeixen una millora en aquest cas.

Segons alguns veïns, el problema és que el servei de llançadora “no és prou conegut” entre els turistes. Sí que n’estan informats els que compren l’entrada al parc amb antelació (el bus està inclòs en el preu). Però visitants com la Lucía i la seva família, que hi han arribat amb el V19, amb la idea de comprar l’entrada a l’accés, expliquen que “la manera més fàcil per venir” l’han trobada a internet, “buscant a Google”.

Saturació al carrer de Praga

Al marge d’aquests problemes, la posada en marxa de la llançadora també havia provocat crítiques dels veïns del Baix Guinardó. Denunciaven que la circulació d’aquest bus s’afegia a la d’altres busos turístics i discrecionals, sobretot pel carrer de Praga. Per Enric Buscarons, president de l’associació de veïns, amb la reducció de quatre a tres vehicles no n’hi ha hagut prou, ja que igualment “molts pugen o baixen buits”. La solució, diu, hauria de ser reforçar el transport públic que ja existeix.