La fase principal de les obres de la Línia 1 del metro ja s’ha enllestit. Es tracta del muntatge de la via que recorre el túnel que hi ha entre Clot i Torras i Bages. S’han renovat més de nou quilòmetres de via, entre les estacions de Clot i Torras i Bages, i s’han muntat sobre una plataforma de formigó, que ha substituït l’anterior, feta de basalt. Aquest nou sistema és més modern i no necessita tant manteniment com l’anterior. Els treballs fets fins ara han comportat la demolició de la via antiga, la retirada de 35.593 sacs de balast vell i l’ús de 15.571 metres cúbics de formigó per construir 8.395 metres de via.

El responsable de projectes de via de GMB, Javier Gómez, valora positivament les obres a l’L1 i considera que “han anat prou bé”. Gómez, a més, recorda que “és la reforma més important que hem fet els darrers anys a la xarxa del metro”. No obstant això, el responsable de projectes de via diu que han hagut de compensar alguns endarreriments després de trobar “sorpreses dins del túnel” que la documentació no recull a causa de l’antiguitat de la infraestructura.

D’altra banda, també se n’ha renovat l’enclavament, el cor del sistema de senyalització que governa la circulació dels trens. S’ha ampliat aquest espai i també s’han renovat els equips.

Última setmana per completar la reforma

Els operaris treballen actualment en una segona fase de remodelació, centrat en el muntatge de la senyalització ferroviària, clau per garantir la seguretat del servei de metro. Aquest tram s’enllestirà aquest diumenge i, paral·lelament, es faran tasques de neteja.

A partir de dilluns començarà la prova de foc: es faran proves amb trens per comprovar el funcionament de tots els elements de la via i la senyalització. Divendres, a més, es farà una marxa en blanc, és a dir, un simulacre en què circularan combois sense passatgers per comprovar en condicions reals la reforma. Segons Gómez, aquest últim pas  “no sempre es fa”, només en aquelles “reformes d’envergadura”.

El servei es restablirà el 30 d’agost

L’actuació, la més ambiciosa de TMB, ha comportat la suspensió d’un tram de la línia vermella, entre Fondo i Clot. El tall va començar el 29 de juny i està previst que es reobri la circulació de combois el 30 d’agost al vespre. Mentrestant, un servei de bus llançadora cobreix el recorregut que correspon al tall. També s’han reforçat els informadors del metro, tot i que quan va entrar en funcionament aquest servei alternatiu, hi va haver crítiques per part dels usuaris.