carril bici via augusta

L’Ajuntament de Barcelona ha decidit mantenir el carril bici de la via Augusta tal com es va posar en funcionament l’estiu de l’any passat. Després d’analitzar l’estudi que va encarregar el govern de Jaume Collboni, el consistori conclou que el carril bici té avantatges, però alhora ha empitjorat la velocitat comercial de les línies de bus. Per això, es faran canvis en la regulació semafòrica per donar més fluïdesa al trànsit.

Així ho ha explicat la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, a la Comissió d’Urbanisme d’aquest dimarts. Ho ha fet com a resposta a un prec d’ERC que instava l’executiu a mantenir el traçat actual. Bonet ha detallat que la via ciclista té molt ús entre menors d’edat per anar a centres educatius, que no genera conflictes amb les parades de bus ni amb la recollida de residus i que el trànsit viari s’ha reduït un 27 %, tot i que hi ha “un increment de congestió” en hora punta.

Hem valorat totes les variables i la decisió és mantenir el carril bici tal com es va posar en funcionament. Està sent utilitzat i el trànsit s’ha reduït un 27 % a la via Augusta”
Laia Bonet, primera tinenta d’alcaldia

Preocupació per la velocitat comercial del bus

L’estudi que va encarregar el govern municipal recull que la velocitat comercial s’ha reduït entre un 12 i un 18 %. Les línies V7 i 68 tenen majors reduccions en hora punta del matí, mentre que la línia V9 en resulta més afectada en hora punta de la tarda. La tinenta d’alcaldia Laia Bonet ha admès que “ens preocupa mantenir la velocitat comercial del bus que passa per la via Augusta” i que “la bicicleta ha de ser compatible amb el transport públic”.

Per tot plegat, Bonet ha detallat que s’implantaran canvis en les fases semafòriques per donar fluïdesa al trànsit, especialment en hora punta. A més, es vol facilitar el gir cap a la ronda del General Mitre per evitar embussos.

Un carril polèmic des dels inicis

El carril bici de la via Augusta es va estrenar el 3 d’agost però la polèmica l’ha acompanyat des de molt abans. La infraestructura té acèrrims defensors i detractors. Entre els defensors destaquen els usuaris de la bicicleta. De fet, és una reivindicació històrica del col·lectiu de ciclistes i va ser el projecte més votat dels pressupostos participatius de Sarrià – Sant Gervasi.

Els contraris al projecte, en canvi, critiquen que s’hagi eliminat un dels carrils de circulació de vehicles privats i asseguren que això complica el trànsit d’entrada a Barcelona.

Collboni es va comprometre a reavaluar-lo

El debat sobre el carril bici també es va fer present durant la campanya electoral. Tant és així que l’alcalde actual, Jaume Collbonies va comprometre a reavaluar-lo i al juliol, quan els socialistes ja eren al govern, van encarregar l’estudi per analitzar-ne els pros i els contres.

Al setembre, la regidora de Sarrià – Sant Gervasi, Maria Eugènia Gay, va assegurar que el carrer tenia problemes de trànsit en hores punta i que estudiaven la possibilitat d’oferir un traçat alternatiu per al carril, més “saludable” per als que van en bicicleta.