Les superilles, els anomenats eixos verds, l’extensió dels carrils bici, la connexió del tramvia, la pacificació d’entorns escolars o la reforma d’artèries com la via Laietana són alguns exemples del llegat urbanístic que deixa Ada Colau (BComú) a Barcelona, alguns amb l’aval del PSC. L’alcalde, Jaume Collboni, ha donat pistes en una entrevista a RAC1 de quin serà el seu full de ruta, quines actuacions mantindrà i quines revisarà.

Eixos verds vs. interiors d’illa

Tal com va deixar clar en campanya, Collboni s’ha refermat en què no farà més eixos verds a l’Eixample, tal com preveia el pla Superilla Barcelona de Colau. L’alcalde ha dit que mantindrà els que ja s’han fet (Consell de Cent, Girona, Rocafort i Comte Borrell) perquè “la gent ho gaudeix”, i ha apostat per recuperar 15 interiors d’illa al districte per fer-hi jardins i guanyar verd en “places dures”.

Tramvia, la Rambla i la via Laietana

L’alcalde continuarà dues de les grans obres de ciutat que Colau no va poder acabar abans de les eleccions municipals. En el cas de la reforma de la Rambla, ha donat instruccions per escurçar el calendari d’obres de sis a tres anys. Collboni vol acabar la reforma de la via Laietana tal com es va projectar (s’està a punt d’enllestir la primera fase), i també ha defensat culminar les obres del tramvia fins a Verdaguer i completar la connexió (sense posar-hi data).

Carril bici de la via Augusta

Un dels carrils bici que més controvèrsia ha generat de l’era Colau és el de la via Augusta per les retencions que s’hi fan. Collboni s’ha compromès a reavaluar el projecte i altres carrils bici “amb l’objectiu que la ciutat sigui pedalable, no anirem enrere”. L’alcalde ha posat d’exemple el carril bici del passeig de la Zona Franca, ara a tocar de la vorera, i que vol al centre de la via, tal com s’ha estudiat en un procés participatiu.

Entorns escolars i radars a 30 km/h

Un altre dels emblemes urbanístics de Colau, la pacificació d’entorns escolars (el programa Protegim les escoles), continuarà amb Collboni, que ho veu com una molt bona iniciativa. En campanya, Colau va prometre pacificar totes les escoles. L’alcalde ha defensat els radars que limiten la velocitat a 30 km/h a les escoles per seguretat, però s’ha obert a flexibilitzar-los en funció de l’hora, tal com es va començar a estudiar.

Hotels i creuers

De plans urbanístics depèn també la regulació hotelera, que Jaume Collboni ha dit que mantindrà perquè no se n’obrin més al centre: “La ciutat està al límit de la càrrega turística”. I no donarà més llicències de pisos turístics. En el cas dels creuers, l’alcalde rebutja la limitació de vaixells que defensava Colau i aposta per ampliar els que tenen Barcelona com a port base i reduir els que només hi fan escala.