La possibilitat d’oferir menjar per emportar des de fa una setmana ha fet créixer les oportunitats de negoci dels restaurants durant la crisi del coronavirus. Per alguns, ha representat poder donar un nou servei a la clientela. A d’altres, els ha permès aixecar la persiana per primera vegada des de fa setmanes. La resposta dels clients, però, ha estat desigual.

Mentre que en restaurants com La taverna del Clínic en tota la setmana només s’hi han apropat dos clients per recollir el seu menú —la resta han optat perquè els hi enviïn a casa— al Semproniana expliquen que molts opten recollir-lo personalment. “Venir-lo a buscar és una excusa per passejar”, comenta Ada Parellada, responsable del Semproniana. Aquests dos establiments, però, han estat oberts durant tot el confinament.

Menjar per emportar quan puguin obrir els restaurants

És diferent el cas del Macot bar a vins, que van tancar dos dies abans de l’inici de l’estat d’alarma i fins aquest dilluns no han tornat a obrir. En el seu cas, el nombre d’encàrrecs que han rebut aquests dies és modest però asseguren que els permet aguantar sense haver de tancar definitivament. Tot i això, consideren que no és un sistema sostenible a llarg termini.

En canvi, al Semproniana es plantegen mantenir el servei de menjar per emportar fins i tot un cop pugui obrir el restaurant. “Amb les restriccions d’aforament segurament aquest servei a domicili i el ‘take away’ ajudaran a complementar l’ingrés”, comenta Parellada.

Crisi de la restauració

Però tot i que el menjar per emportar i a domicili puguin donar una mica d’alè a la restauració, el sector assegura que ha quedat profundament tocat i tem que una quarta part dels establiments pugui acabar tancant. Per visibilitzar els establiments que ja comencen a donar servei, l’Acadèmia Catalana de Gastronomia i Alimentació ha creat una guia gastronòmica del desconfinament.