Cartell anunciant el Black Friday, el 2019

El Black Friday també arriba al comerç de proximitat. Segons Barcelona Comerç, els establiments de Barcelona oferiran descomptes al voltant del 15 %, que aquest any es concentraran en dos o tres dies. L’entitat, però, denuncia que la campanya “no suposa un creixement real de venda perquè els marges es veuen molt afectats”. Assegura que són vendes que “es deixen de fer en dies anteriors i posteriors”.

Segons dades de Barcelona Comerç, prop d’un 40 % de les botigues locals faran algun tipus de promoció especial, però critiquen que la majoria hi participaran “obligats per la pressió que exerceixen les grans marques, cadenes i la venda en línia”. En aquest sentit, afirmen que “en molts casos, [els descomptes] s’allarguen més d’una setmana i això ho fa encara més complicat per al comerç de proximitat”. Per a les botigues petites, asseguren que és inviable en un context de restriccions pel coronavirus, reducció d’estocs i contenció de la despesa de moltes famílies.

La campanya de Nadal, l’esperança

Els botiguers locals confien en les vendes de la campanya de Nadal per redreçar els números d’un any fluix. Per això, asseguren que hi “concentren tots els esforços” i celebren la reobertura de restaurants perquè els consideren un “motor dinamitzador dels territoris”.

Un altre dels elements amb què es volen fomentar les vendes és l’enllumenat de Nadal, que s’encendrà aquest dijous, 26 de novembre. Tot i que la majoria de comerços continuen col·laborant-hi, Barcelona Comerç destaca que en un 23 % dels eixos s’ha reduït el nombre de participants per la “complicada situació econòmica de molts negocis”. En canvi, en un 15,4 % dels eixos hi ha més establiments adherits. Com ja és habitual, però, critica que no tothom hi col·labora, en referència a entitats bancàries, franquícies i grans cadenes.

L’agrupació de comerciants remarca també que enguany l’Ajuntament ha augmentat l’aportació als llums de Nadal. Tot i això, assegura que en algunes zones de la ciutat “no ha estat suficient” per poder decorar els carrers i s’ha optat per “solucions individualitzades”.

Amb l’objectiu d'”atreure clients i evitar més tancaments”, també s’ha previst el sorteig de 21 bicicletes elèctriques plegables i activitats de dinamització als eixos “dins les possibilitats permeses per les restriccions vigents”. Barcelona Comerç calcula que des de l’inici de la pandèmia han tancat un 5,5 % dels establiments de proximitat.