(ACN) El Liceu ha organitzat aquest dimarts dues accions simbòliques contra les condicions de la desescalada imposades a teatres de gran capacitat, amb un aforament limitat a 500 persones. El teatre ha convidat aquest nombre d’espectadors a un assaig de ‘La traviata’, l’òpera que hauria d’estrenar el 5 de desembre. D’aquesta manera ha volgut fer visible com la restricció pel coronavirus deixa la platea i les grades mig buides, lluny del 50 % que s’aplica a auditoris mitjans o petits.
El problema del Liceu no és només la poca viabilitat econòmica d’oferir les funcions amb aquesta ocupació sinó també que ja ha venut 15.000 entrades i n’haurà de retornar la meitat si s’han de complir les mesures vigents. Si es manté aquest escenari, el Liceu no descarta suspendre ‘La traviata’.
Complementàriament, aquest dimarts al vespre, després de l’assaig, ha arrencat un recital “simbòlic i reflexiu” de piano amb Francesco Tristano, que s’estarà fins a les vuit del matí de dimecres interpretant la peça ‘Vexations’, d’Erik Satie, composta per ser interpretada 840 vegades de forma consecutiva. Aquesta segona acció de gran exigència per a l’intèrpret vol també “interpel·lar consciències” sobre l’esforç de tot un sector per mantenir-se viu durant la crisi de la covid-19.
Quant a l’assaig obert de l’òpera de Verdi, per mostrar públicament l’efecte de restringir l’aforament a 500 persones, el Liceu ha rubricat l’acció artística amb la interpretació de la peça silenciosa de Johan Cage ‘4’33″‘, titulada així per la durada del seu silenci. L’assaig ha convocat 500 espectadors, que donaven com a resultat una estampa de la platea, l’amfiteatre i els pisos superiors molt buits. Tot plegat s’ha retransmès també per “streaming” per fer arribar el missatge que el Liceu es manté actiu però en unes condicions insòlites.
Totes dues accions s’han presentat sota el lema “El Liceu vol alçar la veu per la cultura”, i són la manera pública amb què el teatre vol reivindicar-se com un espai segur sanitàriament, i al mateix temps pressionar el govern perquè rebaixi la restricció d’aforament. I és que amb més de 2.000 localitats, permetre l’entrada de 500 persones representa com a màxim un 22 % de l’aforament, molt lluny del 50 % que impera per als teatres no tan grans.
El Liceu demana canvis al Procicat
El director general del Liceu, Valentí Oviedo, ha exposat que les raons que els empenyen a emprendre accions com les d’avui són el convenciment que el teatre “ho ha fet correctament fins abans del tancament de finals d’octubre”. Oviedo assegura que el Liceu reuneix les condicions sanitàries exigides d’espai, renovació de l’aire i entrada i evacuació esglaonades per poder allotjar amb seguretat el miler llarg d’espectadors que representaria un 50 % de l’aforament.
Oviedo ha dit que entenen la gravetat de la crisi sanitària i que no volen ser “frívols”, però considera de justícia poder gaudir del 50 % d’aforament real com ho fan altres teatres de la ciutat, cosa que ha celebrat. “Creiem que és assenyat, té sentit, no estem barrinant res estrany per voler tenir 10.000 persones aquí, com es va demostrar fins al mes d’octubre, quan vam poder-ho fer amb Don Giovanni“, ha insistit el director.
Oviedo confia que finalment les funcions es puguin fer amb el 50 % d’aforament, amb un canvi de criteri del Procicat abans del 5 de desembre. Si no fos així, la decisió de mantenir o suspendre aquesta estrena se sotmetrà a la comissió executiva del teatre, “amb totes les dades i implicacions que tindria tenir tancada una institució com el Liceu”, ha avisat. Mantenir les funcions amb la limitació d’espectadors implicaria “una cosa tan estranya” com és que el teatre hauria de retornar gairebé la meitat de les entrades ja venudes, i per fer-ho hauria de decidir amb quin criteri es deixen fora uns espectadors i d’altres no. “No volem jugar a això, sobretot perquè el Liceu va fer les coses bé prèviament”, ha reconegut Oviedo.