Els conductors de cotxes i motocicletes sense etiqueta de la DGT que entrin a la zona de baixes emissions (ZBE) de Barcelona rebran una sanció de 100 euros, després que en un inici l’Ajuntament de Barcelona va estipular la multa mínima en 200. Ho ha explicat el regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Eloi Badia, en una entrevista al programa ‘bàsics’, de betevé. La nova multa també afecta els ciclomotors i els vehicles de mercaderies de menys de 3,5 tones. El consistori ha reduït la quantia de la sanció, després d’algunes de les al·legacions presentades i del treball amb altres municipis afectats per aquesta mesura.

Una altra de les últimes novetats de la zona de baixes emissions és la que fa referència als conductors que hagin d’entrar assíduament durant un temps concret a Barcelona per motius mèdics, que quedaran exempts de la restricció. “Si tenen un tractament mèdic i visites continuades, no seran sancionats“, ha explicat el regidor. Per últim, aquells usuaris que hagin d’entrar a la ciutat per un motiu d’urgència podran sol·licitar el permís especial abans d’agafar el vehicle. En aquest cas, si tot i haver demanat l’autorització el conductor rep dies després la multa a casa, haurà de justificar que va sol·licitar el permís amb antelació a l’ús. D’aquesta manera, se li revertirà la multa.

“No volem que la ZBE sigui un pla ‘renove'”

Eloi Badia confia que els conductors afectats per la mesura apostin per vehicles més nets o passin a utilitzar el transport públic. “No pretenem que aquesta mesura sigui un pla ‘renove'”, ha dit el regidor, preguntat per la possibilitat que alguns optin per comprar vehicles dièsel o de gasolina més nous.

Amb la zona de baixes emissions, l’Ajuntament preveu reduir un 15 % l’emissió de diòxid de nitrogen, un altre 15 % de les partícules de suspensió i un 6 % de les de diòxid de carboni.

L’Ajuntament comença a estudiar el peatge de Barcelona

El consistori ja va plantejar la implementació d’un peatge de congestió a Barcelona per reduir la contaminació. Nou mesos després de l’anunci, el govern municipal confirma que ja han començat a estudiar aquesta mesura. “Pot ser una mesura que ajudi a revertir el mal ús de la mobilitat a Barcelona i traslladar la gent cap al transport públic”, ha reconegut Badia. Això sí, creu que el peatge hauria d’anar acompanyat d’una millora de la xarxa de Rodalies i d’una millor freqüència dels Ferrocarrils de la Generalitat.