La Festa Major, aquesta vegada, arriba especial i diferent: 110 actuacions, que s’expandiran per tota la ciutat, en horari diürn, amb concerts de capacitat reduïda, reserva anticipada de localitats, moltes entrades esgotades (bon senyal!), propostes d’estils molt diversos i una aposta ferma pel talent local i català.

1

Renaldo & Clara

Antiga Fàbrica Estrella Damm. Dissabte, 26 de setembre, a les 18 h

Renaldo & Clara és el projecte liderat per la lleidatana Clara Viñals, que presentarà disc nou al BAM. Un grup que ens sorprèn i millora cada cop. Tot i els inicis més propers a la cançó intimista i assossegada, com ja apuntaven en el seu disc anterior, ‘Els afores’, Renaldo & Clara s’encaminen cap a universos optimistes, cada vegada més pop, més electrònics, frescos i desenfadats. Com diu la Clara, provar coses noves és divertit i amb el seu tercer disc, ‘L’amor fa calor’, s’ha divertit molt. Després d’un primer avançament, ‘La finestra’, acaba de llançar la cançó i videoclip esplèndid de la cançó que dona nom al disc. Una joia que, tot i arribar al finals d’estiu, ens anima i convida a allargar el caliu i flamejar l’esperit.

2

Maria Jaume

Jardins del Doctor Pla i Armengol. Dijous, 24 de setembre, a les 12 h

La Maria Jaume és una de les compositores i músiques més impactants recents que, tot i la seva joventut, té una habilitat i sensibilitat finíssima a l’hora de crear cançons. Ens ha sorprès i emocionat amb el seu disc de debut acabat de publicar. ‘Fins a maig no revisc’ és una carta de presentació original, valenta i honesta, que ha comptat amb la producció d’en Pau Vallvé. Al ser la guanyadora del certamen Sona9 2019, a la Mercè actuarà en el marc del Concert Sona9, en format solo acompanyada de la seva guitarra.

3

12Twelve

Plaça de Joan Coromines. Diumenge, 27 de setembre, a les 21 h

12Twelve són un dels grups més enyorats, emblemàtics i influents del postrock estatal de la primera dècada dels 2000. El quartet barceloní desplegava, tant en els seus discos com als escenaris, virtuositat i curiositat musical d’influències de tota mena: free jazz, psicodèlia, funk, krautrock, però sobretot molt enginy i una llibertat creativa i interpretativa total. El 2008 va decidir acomiadar-se, després de 10 anys i quatre discos, però l’octubre passat vam celebrar el seu retorn aparentment fugaç al cartell de l’AMFest. Som afortunats perquè podrem gaudir de nou, del seu directe al BAM. Qui sap si serà l’últim.

4

Raynald Colom

Plaça de Joan Coromines. Dijous, 24 de setembre, a les 21.30 h
Parc Güell. Dissabte, 26 de setembre, a les 21.30 h

Si 12Twelve serien els Shellac catalans, Raynald Colom seria Miles Davis. Aquest músic barceloní és un dels més reconeguts, aclamats i multipremiats del jazz europeu i ha col·laborat amb grans músics i projectes de jazz, flamenc, de tot el món. D’una banda, presentarà ‘The Barcelona session’, les cançons del seu últim disc dedicat a la ciutat, i també, exposarà en directe ‘Sketches of Spain’, el disc de Miles Davis que, per primera vegada interpreta un solista d’aquí. Un concert ben destacat perquè l’acompanyaran a l’escenari 25 músics del projecte Vozes, un projecte preciós que apropa la formació musical i la pràctica d’instruments a nois i noies de barris de Barcelona amb dificultat d’accedir a cursar estudis musicals. Alhora, presentarà dues peces pròpies, en forma de suite, encara mai no estrenades.

5

Arnau Obiols

La Model. Diumenge, 27 de setembre, a les 12.30 h

Podríem ben dir que canta l’Arnau Obiols i la muntanya balla. I és que a aquest músic i cantaor de la Seu d’Urgell li fascina la tradició pirinenca i les músiques d’aquesta geografia natural i propera, però també el jazz, la improvisació i l’experimentació. Segueix la gira de presentació de ‘Tost’, el seu últim disc i també poble del seu avi, que era pastor i que també rebia aquest sobrenom. En aquest tercer treball, apropa la música d’arrel al present i la fa contemporània. És un treball en solitari honest i potent d’aquest bateria que tot sovint s’acompanya d’altres músics, poetes, ballarins i la natura, font creadora principal.

6

Emel Mathlouthi

Plaça de Joan Coromines. Dijous, 24 de setembre, a les 18.30 h

La cantant i compositora Emel Mathlouthi agermana la música del Magreb i l’Orient Mitjà amb gèneres occidentals com el rock o el trip-hop. Va actuar a la cerimònia del Premi Nobel de la Pau el 2015, però també ha donat la volta al món durant el confinament, mitjançant les cançons que publicava a la xarxa i en convidar a compartir el seu himne més popular, ‘Kelmti Horra’ (‘La meva paraula és lliure’), amb artistes de tot el món. Les cançons protesta d’aquesta musa de la revolució tunisiana mostren el seu compromís i lluita pels drets socials, la justícia i la llibertat, enfront l’opressió.

7

Mina & Bryte

Parc del Fòrum. Dijous, 24 de setembre, a les 18.30 h

És una de les propostes més engrescadores i vibrants del cartell. Aquest duet l’integren la productora britànica Mina i Bryte, un dels MC més prometedors de Ghana. Aquests dos músics creatius i ple de talent s’inspiren en influències musicals de tot el món i amb aquest projecte conjunt descarreguen una tempesta d’afrobeat, trap, dancehall, funk, kuduro, UK garage. Música de club, de nou amb arrel identitària, impossible de no ballar.

8

Wesphere

La Model. Dijous, 24 de setembre, a les 12.30 h

Wesphere són considerats ja un supergrup de l’underground barceloní. L’integren tres productors reconeguts: Roman Daniel (Mans O), Juan Luis Batalla (Nerobambola) i en Borja Ruiz (Marina Herlop, Myoboku), acompanyats del cantant i actor Max Grosse. Les cançons d’aquest quartet polifacètic i explorador de la sònica, sumen passatges electrònics amb capes de guitarra, veu, soroll, distorsió, postveritat i postironia. Al BAM estrenaran el disc nou ‘No brainer 0202’, primer llançament oficial d’Amēn Discos, el segell discogràfic nou del col·lectiu creatiu i proactiu El Pumarejo.

9

Mancha ‘E Plátano

Fabra i Coats. Diumenge, 27 de setembre, a les 19 h

Mancha ‘E Plátano és un col·lectiu de dones porto-riquenyes i residents a Barcelona que, mitjançant la percussió, el cant, el ball i la poesia, exposen i comparteixen la bomba. La bomba és la primera música autòctona de Puerto Rico. La via de comunicació dels esclaus de les hisendes sucreres i el nom del barril que aquests, provinents de tribus d’Àfrica, omplien de rom. Té influència de la percussió taïno, del “zapateo” espanyol i dels càntics nadius africans. Una música que permetia als esclaus poder expressar-se amb llibertat, celebrar i oblidar les penes.