Corbacho ens proposa en el primer capítol d ‘Anem per feina’ tancar el focus en aquelles iniciatives que planten cara a la pandèmia. Un teixit empresarial que resisteix i s’adapta als nous reptes i que volem conèixer. Pensar les coses des d’una altra perspectiva, donar veu a les iniciatives i les persones que en aquesta crisi han sabut trobar oportunitats.

Disseny que salva vides

L’emergència sanitària va generar unes demandes de material mèdic que va despertar l’enginy de dissenyadors al servei de la societat. Una demostració que el disseny et pot salvar la vida, és la que trobem al Museu del Disseny, “Emergència! Dissenys contra la covid-19“.

Gràcies a la col·laboració de dissenyadors i enginyers es van combinar peces per fabricar productes i fer-los arribar als hospitals de manera urgent. És el cas del respirador OxyGEN de Protofy, dissenyat i fabricat en 17 dies per tres joves enginyers de Barcelona. Els respiradors OxyGEN es van fer en codi obert, penjats al seu web perquè es puguin fabricar a qualsevol lloc del món.


Ignasi Plaza, CEO i cofundador de Protofy explica com van posar-se a treballar per fer el primer prototip de respirador el més senzill possible amb la fusta que van trobar al local. Els hospitals i algunes empreses es van posar en contacte amb ells i van dissenyar OxyGEN en temps rècord, un producte que durant la pandèmia ja ha arribat a 76 països.

Ignasi Plaza assegura que “segons un estudi, l’impacte del projecte es va valorar en un milió d’euros i que el primer motor que van fer servir va ser el del microones que tenien a casa perquè donava voltes lentament.


Espardenyes que fan la volta al món

Kathe Valencia i Luis Moreno, una colombiana i un granadí establerts a Barcelona fundadors de Handmade Barcelona, han vist com el seu negoci de fer espardenyes a mà, al cor del barri Gòtic, va passar de pensar a tancar a reinventar-se. Van decidir fer peces personalitzades i vendre-les en línia, una experiència virtual que arriba a tots els racons del món.

Luis Moreno va estudiar enginyeria a la Xina i Katherinne Valencia, cofundadora de la marca, és enginyera industrial. Són parella i expliquen que van patir un mes i mig molt dolent. Tenien una plantilla de 12 treballadors repartits en cinc botigues. Des del 15 de març i fins al Dia de la Mare, el 3 de maig, no van fer ni un euro de calaix, tot i que les despeses i costos eren els mateixos.


Amb la decissió de vendre en línia el negoci ha permès facturar més durant la pandèmia amb vendes arreu del món. El canvi de xip el van aconseguir amb l’assessorament de Barcelona Activa.

Bus turístic de km0

L’absència de turistes també va fer aflorar la idea d’activar el Bus Turístic per al públic local, com explica Meritxell Sala, Serveis i Transports Turístics de TMB. Unes rutes pels llocs més emblemàtics de la ciutat que s’han hagut de fer més en profunditat per a uns visitants més coneixedors de la ciutat, com explica el Daniel Pifarré, guia de Barcelona Bus Turístic.

Classes de música a distància

Un Bus Turístic on Corbacho es troba al músic Halldor Mar, amb qui comparteix viatge i ens explica com li ha canviat la vida aquesta crisi sanitària, econòmica i social. Una pandèmia que va arribar just quan estaven engegant la cooperativa Ars Viva, una acadèmia de música que durant el confinament, com moltes altres, va optar per les classes en línia.

Halldor Mar ha aprofitat la pandèmia per compondre i ens regala la seva versió de la cançó de Sisa ‘Qualsevol nit pot sortir el sol’, per encoratjar tothom que planten cara amb iniciatives, esforç, treball i idees a la situació generada per la pandèmia.