Són les espardenyes de tota la vida però a Hand Made Barcelona han sabut donar-hi la volta com un mitjó. Han hibridat tradició i modernitat, talent i innovació, moda i marca Barcelona. Però no els ha estat fàcil. De fet, el confinament a causa de la crisi sanitària els va dur a una situació crítica, fins al límit de pensar que haurien de tancar. “La crisi de la covid-19 ens va agafar descol·locats. Ens va treure de la zona de confort i de la nit al dia ens vam quedar amb la persiana abaixada”, explica Luis Moreno, cofundador d’aquesta marca, que té la principal botiga i taller al carrer de la Boqueria. I afegeix: “Va ser una cosa bona i dolenta a la vegada perquè ens va tocar reinventar-nos”. I ho van fer.
D’estar a punt de tancar a no donar l’abast en vuit hores
Hand Made Barcelona és un exemple d’èxit, malgrat la crisi sanitària. Però al darrere d’aquesta iniciativa hi ha dues persones amb talent. Luis Moreno va estudiar enginyeria a la Xina i Katherinne Valencia, cofundadora de la marca, és enginyera industrial. Són parella i expliquen que van patir un mes i mig molt dolent. Tenien una plantilla de 12 treballadors repartits en cinc botigues. Des del 15 de març i fins al Dia de la Mare, el 3 de maig, no van fer ni un euro de calaix, tot i que les despeses i costos eren els mateixos. “En xinès ‘crisi’ i ‘oportunitat’ es designen amb la mateixa paraula. I jo sempre ho he tingut molt present”, afirma Moreno.
Però quin va ser el desllorigador de tot plegat?
Amb l’ajut de Barcelona Activa van desenvolupar i implementar una idea que de la nit al dia va esdevenir la clau de l’èxit. L’experiència que ofereixen als clients, l’assessorament per als qui no saben què comprar o com combinar les espardenyes, l’explicació de la història i procedència del calçat, les maneres que hi ha de lligar les vetes, i fins i tot la personalització del producte que fan a la botiga s’ofereix tot plegat en línia amb l’ajut de la plataforma Airbnb.
“Vam publicar el vídeo un dijous. Era la vigília del Dia de la Mare als Estats Units. Ens en vam anar a dormir i algú va agafar la nostra experiència i la va publicar a ‘The New York Times’, que va titular ‘El regal perfecte per al Dia de la Mare’. L’endemà quan ens vam despertar teníem el mòbil col·lapsat de reserves. Vam passar del no res al tot, en només vuit hores”, afirma Luis Moreno.
De manera que els clients no solament compren un objecte sinó que interaccionen amb qui l’està fent en directe des de l’altra punta del món. És com una mena de programa de televisió en què Katherinne Valencia i Luis Moreno fan les espardenyes mentre n’expliquen la història, la procedència i les combinacions que es poden fer, d’acord amb el gust del client. “Ahir vam tenir un grup de Google, també n’hem tingut de Pepsi-Cola, gent de la Universitat Harvard, és com una bola de neu…”, comenta Katherinne Valencia. Tenen clients de tots els racons imaginables: Austràlia, el Canadà, els Estats Units, Singapur, la Xina, el Japó, Nova Zelanda, Sud-àfrica… “L’experiència vincula el client amb la marca més que qualsevol tipus d’anunci que puguis fer. La gent busca experiències més que objectes”, sentencia Moreno.
“Espardrilles”, el calçat de Lauren Bacall, Grace Kelly i Rita Hayworth
Aquí no hi donem gaire importància perquè formen part de la nostra vida i quotidianitat. Però a la resta del món són sinònim de moda i glamur, principalment gràcies a les actrius de Hollywood dels anys 50 i 60 que les van començar a usar i fer famoses. És clar que el nom en català “espardenyes” ha derivat per la dificultat de pronunciació en anglès en “espardrilles”. “Tothom demana ‘espardrilles’, ‘espardrilles’, ‘espardrilles’, i es pensen que és qualsevol calçat que es fa a Espanya. Aleshores els expliquem què són unes espardenyes, com es lliguen, d’on venen, qui se les va inventar, tota la seva història, la gent famosa que va començar a utilitzar-les, i després els clients en dissenyen les seves”, explica Katherinne Valencia.
Roda el món i torna al Born
La febre de les espardenyes és mundial però tot i que aquí sembla que no s’hi faci gaire cas, hi ha qui les està tornant reivindicar i posar al lloc que els correspon. “Les núvies catalanes venen aquí a buscar alguna cosa especial. Volen un article de luxe que els fem en el taller. Venen i les fan amb nosaltres. Els posem perles, la mateixa tela del seu vestit… Se’n van molt contentes”, comenta Katherinne Valencia.