Les golondrines, les famoses embarcacions de Barcelona, són al port de la ciutat des de finals del segle XIX i fa gairebé 100 anys que el negoci és regentat per la família Roca. Avui, com sempre, surten del moll de les Drassanes. Ho explicava Manuel Roca, gerent de Sirenas SA, en aquest capítol del ‘Va passar aquí‘.

Inaugurades per l’Expo del 1888

Manuel Roca recorda que les golondrines van començar a funcionar amb motiu de la primera Exposició Universal de Barcelona, el 1888. Les va fer construir un senyor que va heretar una legítima a Matanzas, Cuba, i va aprofitar per obrir negoci a Barcelona, que aleshores vivia l’embranzida de l’Expo.  

Va fer construir tres embarcacions amb la mateixa forma que les actuals, però sense el pis de dalt. Anaven impulsades per una màquina de vapor. La ruta inicial era del moll de les Drassanes fins als Banys de Sant Sebastià. Quan el port va anar creixent, les golondrines van allargar el recorregut fins a arribar al “rompeolas”, on els barcelonins anaven a passejar i a menjar musclos. El nom prové d’un ocell molt típic de Cuba que sempre torna a terra ferma.

El port des de les golondrines

En el recorregut amb les golondrines es poden observar les diferents etapes de creixement del port. La torre del Rellotge marca el final del port antic. Després, va créixer fins a la Nova Bocana. Una nova ampliació el va fer arribar fins al trencaonades. I, actualment, arriba fins més enllà del Llobregat, que ha estat desviat per fer-li lloc. Roca explica que el port actual no s’assembla gens a l’antic. No hi havia, per exemple, hotels ni el centre de negocis.

Dels Jocs, al Fòrum. Del Llobregat, al Besòs

L’any 1993, just després dels Jocs Olímpics, l’empresa Las Golondrinas van estrenar una ruta que anava fins al Port Olímpic. Amb el Fòrum Universal de les Cultures, la flota va passar d’una a tres naus per poder navegar per aigües obertes. D’aquesta manera, el negoci cobreix la ruta des del Llobregat al Besòs.

Els “calentitos”

L’empresa segueix conservant tres embarcacions antigues que fan la ruta per dins el port. Són la María del Carmen i la Lolita, construïdes a Cambrils, i l’Encarnació, construïda al port de Barcelona. Aquesta oferta té molt d’èxit entre les persones grans, que recorden els temps passats.

Eren èpoques en què les golondrines servien de refugi a les parelles d’enamorats, especialment als darrers viatges de la nit, coneguts pels treballadors de l’empresa com els “calentitos”, per l’ambient amorós que s’hi vivia. Molts, baixaven al trencaonades. Roca diu que si les pedres del “rompeolas” parlessin, explicarien històries tòrrides de passió amorosa.

Comparteix a:
Imatge de l'autor/a
Imatge de l'autor/a