La fiscalia demana quatre anys de presó per al primer oficial del Midvolga 2, el mercant rus que el 20 de març de l’any passat va xocar amb el pesquer El Fairell al port de Barcelona i va provocar la mort de dos mariners. Segons ha pogut saber betevé, el ministeri públic l’acusa de dos delictes d’homicidi per imprudència greu en activitat professional i també li demana sis anys d’inhabilitació especial per pilotar naus dins l’estat espanyol.
Pel fiscal, el primer oficial, que està en llibertat provisional després de pagar una fiança de 50.000 euros, és l’únic responsable del sinistre ja que “va adonar-se com la nau pesquera li estava evolucionant davant seu en rumb de col·lisió i, malgrat això, va mantenir el rumb i velocitat del mercant fins que la topada va ser imminent”. El tripulant va fer sonar les alarmes acústiques i, segons l’escrit del fiscal, va fer una “tardana” maniobra d’evasió que “no va evitar l’abordatge del pesquer”.
Com a resultat de l’abordatge, el pesquer es va enfonsar i van morir ofegats dos dels mariners que hi havia a dins. Els altres dos van aconseguir sobreviure bussejant i posteriorment van patir trastorns per estrès agut, ruptures i policontusions i hipotèrmia aguda. Per tot això, el fiscal també reclama a l’acusat i a la seva companyia d’assegurances que abonin més d’un milió i mig d’euros com a responsabilitat civil: 616.796 euros pels danys als familiars dels mariners que van morir; 27.216 per les lesions que van patir els pescadors que van sobreviure i 1.029.626 euros per la pèrdua total del pesquer i les despeses de salvament, que va dur a terme el buc Clara Campoamor, de Salvament Marítim.
Pel que fa al capità del buc ruc, que la jutgessa va deixar en llibertat provisional, el fiscal demana que se l’eximeixi de qualsevol responsabilitat perquè en el moment de l’accident estava dinant i havia deixat el comandament del mercant al primer oficial.
Descarta acusar el pesquer
En el tancament de la instrucció, la jutgessa que va investigar el cas va considerar que hi podria haver una concurrència de culpes, és a dir, que el patró d’El Fairell també podria ser responsable de la col·lisió ja que, tot i que no li corresponia realitzar cap maniobra d’evasió, no va mantenir la vigilància necessària i no adoptar cap mesura per intentar evitar l’abordatge o minimitzar-ne les conseqüències.
La fiscalia, però, ho descarta i es remet al Reglament d’abordatges, que regula tot allò que han de fer i tenir en compte dos vaixells quan hi ha risc de xoc. En el cas del pesquer, tenia el buc rus pel costat estribord (per la dreta), cosa que, segons el reglament, “s’ha de mantenir apartat de la derrota de l’altre” i “mantenir el seu rumb i velocitat tot i que pot actuar per evitar l’abordatge”. El fiscal diu que “això és el que precisament va fer” el patró i posa èmfasi en el fet que el reglament “només fa un suggeriment” sobre el que podria fer haver el patró. “Ni tan sols s’estableix una obligació d’evitar-ho”, diu el ministeri públic.
A partir d’ara, la resta de parts han de presentar els seus escrits d’acusació o defensa i després el cas arribarà a judici.