Els fets es remunten al 20 de març, a gairebé set quilòmetres del Port de Barcelona. La interlocutòria deixa clar que, segons la reglamentació marítima, al patró del pesquer, que era qui conduïa en el moment del xoc, no li corresponia realitzar cap maniobra d’evasió. Li retreu però que no va mantenir la vigilància necessària de la navegació perquè no va adoptar cap mesura per intentar evitar l’abordatge o minimitzar-ne les conseqüències. Per això, quan queda molt poc per obrir el judici, ha decidit investigar-lo, ja que es donen els “indicis racionals i raonables de no haver actuat amb la diligència suficient” i deixa a mans de les parts la qualificació delictiva concreta dels fets.

A banda del pesquer, també està investigat el primer oficial del mercant rus, que està en llibertat provisional després de pagar una fiança de 50.000 euros per un presumpte delicte d’imprudència greu amb resultat de mort. En el relat dels fets, la jutgessa assegura que ell va ser qui “no va adoptar les precaucions necessàries i exigibles”. Explica que va veure que s’acostava el pesquer i que la probabilitat de xocar era alta. Tot i això, diu, va mantenir la mateixa direcció i velocitat sense advertir del risc de topar. Va reaccionar, assegura la instructora, quan l’abordatge ja era imminent amb una maniobra d’evasió i amb alarmes acústiques, que no van evitar el xoc.

El capità del buc rus ja no està investigat

Qui de moment s’ha lliurat d’haver comès cap delicte és el capità del mercant rus, a qui la jutgessa va deixar en llibertat provisional a l’inici de la instrucció. Per ara però, ha acordat eximir-lo de qualsevol responsabilitat perquè en el moment de l’accident estava dinant i havia deixat el comandament del mercant al primer oficial.

La jutgessa ha tancat la instrucció amb dos investigats i sis responsables civils, que són les empreses propietàries i les asseguradores dels dos vaixells. Fins a mitjan febrer, totes les parts tenen temps per presentar els escrits d’acusació i després el cas arribarà a judici.