El que havia de ser un llarg procés de transformació, amb l’esclat de la pandèmia del covid es va haver d’implantar de cop. El nou model d’urgències de l’Hospital Vall d’Hebron ha solucionat un greu problema de saturació de pacients que hi havia des de feia anys. És un nou sistema de funcionament basat en el triatge i la derivació de casos menys greus que ja apliquen altres hospitals de la ciutat.

La covid-19 també canviat el panorama de les urgències, perquè ara hi ha menys pacients, però els que hi arriben estan més crítics. De mitjana, cada dia hi passen 260 persones, amb pics de 310 pacients, mentre que abans de la pandèmia atenien 100 persones més cada dia.

Pacients que no han d’anar a urgències

Ara, només arribar a urgències, es fa un triatge que a més de determinar la gravetat del pacient, detecta els que poden ser atesos en un centre d’atenció primària o un centre de salut d’una altra tipologia. Són el 55 % de casos cada dia. I els deriven al centre on els han d’atendre segons les seves necessitats. Hi ha malalts crònics, però també d’altres amb necessitats socials, i aquí el paper dels professionals de la infermeria agafa més protagonisme.

Un altre factor que ha canviat la situació d’urgències és una unitat de curta estada, d’entre dos i tres dies, per a pacients que necessiten estabilitzar-se. La directora assistencial del Vall d’Hebron, Maria José Abadías, ha explicat que a aquests malalts se’ls projecta una continuïtat assistencial, la majoria de vegades amb l’atenció primària. Però també s’ha potenciat el servei d’hospitalització a domicili amb més professionals”.

Passadissos sense pacients

Amb tot plegat s’ha aconseguit que les derivacions a altres centres sanitaris del territori hagin augmentat un 26 %, i a més que els pacients que fins ara tornaven a urgències abans de 72 hores d’haver-hi estat en siguin molts menys, un 25 %. El gran resultat és que ara es poden quedar entre 10 i 12 persones pendents d’un llit d’hospitalització a l’hospital, però abans d’aquest nou funcionament n’eren un centenar en un dia crític, ha explicat la cap de Servei Urgències, Maria Arranz.

Remodelació de l’espai

L’espai també s’ha renovat. Té una àrea de pacients aguts amb zona de semicrítics i de crítics, i aquests últims tenen tres espais amb tecnologia intel·ligent per atendre situacions d’emergència i complexitat. També hi ha una sala d’observació per a pacients que esperen ser derivats a un altre servei o rebre l’alta i que permet alliberar els boxes i els passadissos que solien estar plens. D’aquesta manera, les urgències van poder afrontar la primera onada de la pandèmia, i ara, diuen, comencen a respirar més tranquil·les després de la tercera onada.