La pandèmia i la situació de crisi econòmica i sanitària ha fet variar la llista habitual de queixes dels ciutadans a la síndica de Greuges de Barcelona. De fet, unes de les que més han crescut són els problemes per contactar i interactuar amb l’administració, especialment en moments complicats com els viscuts el 2020. També s’han rebut diferents queixes relacionades amb l’urbanisme tàctic.
Problemes per contactar amb els serveis municipals
Segons l’informe anual de la síndica, l’han passat es van presentar 1.988 queixes. D’aquestes, les més voluminoses són les relacionades amb la mobilitat (299), amb l’activitat econòmica (296) i, en tercer lloc, amb l’administració pública (229). Aquí els ciutadans han fet arribar les dificultats que han tingut per contactar amb els serveis municipals, especialment a través del telèfon 010, per poder accedir a la informació i als tràmits administratius o per obtenir cita prèvia. No són dificultats noves, però la síndica, Maria Assumpció Vilà, considera que el dret a una bona administració en aquests moments “és més necessari que mai”. De fet, el Síndic ha pogut comprovar, per exemple, que el termini per obtenir una cita prèvia per registrar un document a través del 010 superava els 14 dies naturals, i no els set dies que informava l’Ajuntament.
L’urbanisme tàctic, a la llista de queixes
La síndica també ha rebut diferents queixes relacionades amb l’urbanisme tàctic, que s’ha incrementat exponencialment arran de la pandèmia. Per exemple, algunes de els queixes són pel fet que s’hagin eliminat espais de càrrega i descàrrega, per les noves ocupacions que s’han concedit als establiments de restauració, o per l’ús dels elements de mobiliari nous que s’han instal·lat. De fet, la síndica ha constatat manca d’informació, tant en les intervencions que s’han fet com en la manera d’utilitzar-les, i recomana “incrementar la comunicació” i fer-ne un seguiment per “garantir la seguretat de totes les persones”.