Per segon any consecutiu l’accés a l’habitatge és un dels principals problemes per als ciutadans. Ho ha assegurat la síndica de Barcelona, durant la presentació de l’informe de balanç de les actuacions del 2018, en què també destaquen les irregularitats a l’hora de contractar serveis funeraris. Durant l’any passat l’organisme va dur a terme 3.604 actuacions: 1.729 queixes i 1.875 consultes i assessoraments legals.

L’habitatge, el principal problema pels barcelonins

Maria Assumpció Vilà reconeix que el govern municipal ha fet un esforç per ampliar el parc públic d’habitatge, però diu que encara és insuficient. Afirma que actualment hi ha 424 expedients pendents d’assignació d’un pis a la Taula d’Emergència Social i que la demanda ha crescut respecte al 2017. Això, però, es deu al fet que s’han ampliat les condicions per poder accedir-hi. Demana que es promogui una reforma de la legislació d’arrendaments urbans per limitar el preu del lloguer. Vilà afirma que actualment hi ha 3.000 persones sense sostre a Barcelona: 1.000 al carrer i la resta, en albergs.

Opacitat en la contractació dels serveis funeraris

Una altra de les qüestions destacades de l’informe és la manca de transparència a l’hora de contractar serveis funeraris. Maria Assumpció Vilà ha explicat el cas d’una dona a qui li van cobrar 11.000 euros per un enterrament. Una factura que ella va considerar massa elevada pels serveis que havia sol·licitat. Van portar el cas a l’Agència Catalana de Consum, que finalment va resoldre la reclamació a favor seu i va obligar la funerària a retornar-li una part del cost. Maria Assumpció Vilà afirma que no és un cas aïllat i reclama que les taxes de les funeràries siguin més clares per tal que la ciutadania les conegui al detall. Afirma que algunes de les queixes relacionades amb les irregularitats també s’adrecen a Cementiris de Barcelona, amb un capital 100 % municipal.

Queixes relacionades amb la contaminació acústica i les àrees de gossos

Del total de queixes presentades durant el 2018, la majoria, 525, van ser relacionades amb l’Àrea de Medi Ambient. Molts ciutadans han denunciat el mal estat de les àrees d’esbarjo per a gossos després de les intenses pluges que van caure durant la tardor i que creaven bassals que les feien pràcticament inaccessibles. Bona part de les queixes també estaven relacionades amb el soroll dels camions que fan la recollida de les escombraries a la nit.

La síndica també ha demanat a l’Administració que informi millor la ciutadania sobre les restriccions de trànsit que començaran a aplicar-se l’1 de gener del 2020. Creu que cal facilitar àrees d’aparcament gratuïtes a la rodalia de la ciutat per fomentar l’ús del transport públic. Precisament, sobre el transport públic, Maria Assumpció Vilà ha explicat que molts ciutadans s’han queixat sobre el funcionament de la T-16. Demana que el títol tingui vigència fins al dia de l’aniversari dels usuaris, per no perjudicar els que han nascut a finals d’any.

Solucions urgents per als narcopisos del Raval

Maria Assumpció Vilà ha demanat a l’Ajuntament que posi tots els recursos necessaris per evitar la proliferació dels narcopisos al Raval i afirma que la macrooperació de finals d’octubre hi va ajudar, però no va servir per erradicar un fenomen que també es comença a estendre a altres barris.

Finalment, Vilà s’ha referit a la lentitud de l’Administració per emetre algunes de les resolucions. Ha explicat que, segons la normativa, l’Ajuntament té 15 dies per respondre qualsevol petició d’informació de la sindicatura. En canvi, durant els anys 2017 i 2018 la mitjana va ser de 98,6 dies. La síndica ha explicat el cas d’una requeriment d’informació que es va presentar el 3 de maig del 2017 (relacionada amb la contaminació acústica) al districte de Sant Andreu. La resposta va arribar el novembre del 2018, un any i mig després que es presentés.