TMB ha anunciat un altre pas per erradicar l’assetjament sexual al transport públic. Aquest any preveu instal·lar més càmeres a les instal·lacions del metro i també als autobusos, al mateix temps que es millora la il·luminació d’estacions i marquesines. Són algunes de les mesures que ha recollit en un document treballat amb entitats feministes.

Un escenari habitual d’assetjament sexual

El bloc de mesures parteix de l’estudi que situa que un 60 % de les persones usuàries de la xarxa de transport públic són dones, i una de cada cinc viatgeres han patit algun tipus d’agressió sexual al metro o a l’autobús. La majoria són tocaments o exhibicions per part de l’agressor, fets que només constitueixen una infracció administrativa i que, per tant, moltes vegades acaben sense denúncia.

8 de març 2021: què hi ha convocat?

S’amplia el protocol contra l’assetjament

Fa temps que TMB vol lluitar contra aquests casos. Al novembre ja va presentar un primer document, amb una proposta de formació i actuació interna. Ara ha acabat de definir les mesures concretes. N’hi ha algunes ja anunciades, com la d’establir algunes parades a demanda en determinades rutes d’autobusos o incrementar la vigilància al metro i bus amb més personal de seguretat i agents dels Mossos d’Esquadra. També es posaran a l’abast de les dones diversos canals per recollir les denúncies, tant a través de l’aplicació mòbil de TMB com a les instal·lacions. I es continuaran fent campanyes, emfatitzant la necessitat de denunciar tots els casos d’assetjament sexual. Però, sense dubte, el gran canvi és la instal·lació de càmeres de videovigilància en temps real a metro i bus.

Més vigilància amb càmeres a metro i bus

TMB destinarà sis milions d’euros per començar a equipar de càmeres la flota de busos a finals d’aquest any, amb la mirada posada a tenir coberta amb càmeres tota la flota a principi del 2023.

Pel que fa al metro, a les 8.000 càmeres ja existents a les instal·lacions se n’afegiran moltes més. Algunes línies ja disposen de càmeres dins els combois, com la 5, 9, 10 i 11. Prop de cinc milions d’euros faran possible que l’any 2022 n’hi hagi a tots els metros i les estacions de TMB.

D’una banda, aquest sistema de videovigilància vol dissuadir els possibles agressors. I, de l’altra, servirà per agilitzar la resposta dels vigilants de seguretat o de la Guàrdia Urbana en cas que s’estigui produint un assetjament.

Millores a la il·luminació

I un altre factor clau a implementar serà la millora de la visibilitat. Al metro, hi haurà més llum a tots aquells espais públics com passadissos, vestíbuls o andanes. En el cas de la xarxa de bus, s’il·luminaran millor les marquesines. En aquest sentit, es preveu enquestar les usuàries per localitzar punts foscos i posar-hi solució.