L’Ajuntament de Barcelona prepara una altra actuació quirúrgica a la part alta de Torre Baró. L’objectiu és millorar la mobilitat dels vehicles i la seguretat dels vianants en un tram del carrer del Castell d’Argençola. Per fer-ho, el consistori condicionarà un espai muntanyós d’uns 2.000 metres quadrats a tocar del carrer de Prats del Rei que servirà per traslladar-hi els cotxes que ara aparquen en aquest carrer, amb voreres molt estretes i forts desnivells. Alhora, es crearà un petit mirador i una zona d’estada.

El carrer del Castell d’Argençola és una via empinada (coneguda com el pendent “del Pocholo”), estreta i de doble direcció on els vianants han d’anar en compte per una vorera molt petita i en plataforma única. Per aquest tram hi circulen els petits busos a demanda del barri i molts dels vehicles que han de pujar a la part alta.

Un aparcament i un mirador amb zona d’estada

El pressupost és d’uns 714.000 euros, que aniran a càrrec de Pla de barris, i les obres començaran abans de finals d’any. Actualment, l’espai a remodelar és una esplanada que ja es fa servir informalment com a aparcament. Les obres estabilitzaran el terreny, condicionaran una part com a aparcament i una altra es convertirà en un petit mirador i una zona d’estada. “Estic contenta que ho facin i que hi hagi un aparcament endreçat, en lloc d’aparcar a la carretera, perquè per aquí passa el bus també i no és prou ample”, assegura la veïna Carmen Barrial.

aparcament torre baro
L’esplanada que es remodelarà i que ja es fa servir com a aparcament

Es tracta d’un terreny amb qualificació forestal. Tanmateix, el Consorci de Collserola permet aquesta intervenció d’urbanització per tal de posar ordre a la zona. Això sí, la urbanització ha de ser de mínims, i de caràcter renaturalitzador. En aquest sentit, les obres no poden modificar la topografia actual. El projecte no inclou, de moment, la demanda veïnal de connectar l’espai amb el carrer de Sant Feliu de Codines a través d’unes escales.

Una solució en una zona complexa

El veïnat de Torre Baró fa temps que reclama a l’Ajuntament millores al barri, com ara voreres o marquesines. En els darrers anys s’han portat a terme algunes actuacions d’eixamplaments de girs o la creació d’alguna rotonda per facilitar la circulació dels serveis d’emergència i dels busos. Un exemple és la del carrer de Lliçà, per permetre el gir i el canvi de sentit dels busos de la Línia 182, que hi tenen allà l’origen i el final. També es va crear una zona d’aparcament en un altre tram del carrer del Castell d’Argençola, —tot i les protestes inicials del veïnat— per alliberar l’espai per al pas dels serveis d’emergència.

Tanmateix, el barri suposa un repte a l’hora d’incorporar mesures com aquestes, ja que a la topografia, amb forts desnivells i marges, s’hi afegeix el fet que moltes cases es van autoconstruir fregant la carretera i van deixar, en conseqüència, carrers molt estrets. “Algunes estan ficades en terrenys municipals. No tenim voreres, no tenim connexions de carrers i tenim problemes perquè es creuin els cotxes en alguns llocs”, lamenta Gregoria García, de l’associació Gent Gran Torre Baró. A tot això s’hi suma que allà on hi ha un espai per ampliar un carrer, sol ser terreny del Parc de Collserola i, per tant, és complicat requalificar el sòl i fer-hi alguna urbanització.