(ACN/Redacció) La magistrada del Jutjat Penal número 18 de Barcelona ha condemnat a un any i vuit mesos de presó l’administrador i la directora general de DPS Consulting, contractada per Endesa, que van assetjar una clienta vulnerable l’estiu del 2020. També ha establert sis mesos de presó per a una treballadora que va pressionar la víctima fent-se passar per persona judicial. Els tres acusats i DPS han quedat absolts dels delictes d’estafa en grau de temptativa i d’usurpació de funcions públiques, però la víctima ha estat indemnitzada amb 1.000 euros.

Amenaces a persones vulnerables

El juliol del 2020 una treballadora de l’agència DPS Consulting va trucar a la Yolanda, una clienta d’Endesa, fent-se passar per personal judicial. En aquesta trucada, va amenaçar-la d’embargar-li els comptes i tallar-li el subministrament si no pagava el deute de 2.000 euros que tenia pendent amb la companyia energètica en menys d’una setmana. La víctima es trobava en situació de vulnerabilitat acreditada pels Serveis Socials i la major part del deute podia haver prescrit.

Trucades planificades i en número ocult

D’acord amb la sentència, l’empleada va seguir un guió preestablert que demostra que existia un “sistema ideat” pels responsables de DPS en què es feien servir “mitjans legalment proscrits” per aconseguir el cobrament de deutes d’aquestes característiques. Les trucades es feien des de mòbils amb número ocult, als quals es canviava la targeta SIM cada sis mesos i no se’n guardava registre.

La plataforma Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) ha celebrat la sentència perquè confirma que els cobradors d’Endesa realitzen pràctiques “èticament reprovables” i, en molts casos, “delictives”. En aquesta línia, han demanat que Endesa cessi la relació amb empreses “amb pràctiques mafioses”. L’entitat també ha anunciat que al llarg dels propers dies estudiarà si presentarà un recurs per aconseguir la condemna de l’empresa com a entitat jurídica.