Protesta de l'Aliança contra la Pobresa Energètica el 28 de maig de 2019 davant la seu de Naturgy
Imatge d'arxiu d'una protesta de l'Aliança contra la Pobresa Energètica a la seu de Naturgy

L’Aliança contra la Pobresa Energètica ha denunciat que Endesa contracta empreses de recobrament que es fan passar per funcionaris judicials per assetjar i cobrar deute a persones vulnerables. Segons l’entitat, aquestes empreses truquen als deutors fent-se passar per treballadors dels jutjats i se’ls amenaça d’embargar-los els comptes i retirar-los el comptador. Endesa, però, s’ha desmarcat d’aquestes pràctiques i assegura que analitzarà el cas que s’ha enregistrat.

Una trucada amb amenaces d'”intervenir els comptes”

L’APE ha facilitat a betevé una conversa que va enregistrar una veïna de Cubelles amb algú que s’identificava com a personal de Notificacions i Embargaments del jutjat. L’interlocutor li diu que té dues disposicions judicials per notificar-li i que té “un greu problema judicial”. Afegeix que el 8 de juliol, en menys d’una setmana, “intervindran tots els seus comptes corrents i no hi podrà fer cap ingrés ni retirar-ne diners”. A més, li diu que en el cas que tingui hipoteca, lloguer o rebuts, té ordre judicial per bloquejar els comptes i que no se li retiri res i que “es contactarà amb la seva empresa per bloquejar-li també la nòmina o qualsevol prestació que rebi de l’Estat”.

La telefonista li diu que un advocat i un procurador d’Endesa s’han presentat als jutjats amb una denúncia per les factures impagades i que li retiraran i precintaran el comptador. Remarca que ella no truca d’Endesa, sinó que són funcionaris de l’Estat, i l’adverteix que serà processada en seu judicial. Li assegura que per evitar el tall de llum ha de pagar la totalitat del que deu i remetre als jutjats un comprovant del pagament. Al final de la conversa li diu que el pagament serviria per aturar “el procediment que hem iniciat contra vostè”, tot i que els jutjats no inicien mai aquests procediments, sinó que ho fan les empreses afectades. La conversa acaba amb un “Queda vostè notificada”, tot i que no es fan mai notificacions per telèfon.

La deutora té factures pendents des del 2015 per valor de 2.000 euros. L’Aliança contra la Pobresa Energètica explica que la dona hi va contactar molt espantada després de cinc minuts i mig de conversa. Ara estudien quin pot ser el proper pas per denunciar aquesta pràctica. El 2018 el síndic va donar la raó a l’entitat que va denunciar aquestes pràctiques d’algunes subministradores a famílies vulnerables.

Endesa “actuarà en conseqüència”, si es confirma

Endesa ha explicat que estan analitzant el cas i que, si es comprova que alguna de les empreses de recobrament amb les quals treballa ha fet servir aquesta pràctica, “actuarem en conseqüència”. L’APE assenyala com a responsable l’empresa de recobrament DPS Consulting, una de les companyies d’aquest tipus contractades per Endesa.