L’Ajuntament de Barcelona situarà mediadors en hores d’entrada i sortida de l’Escola Mas Casanovas per la proximitat amb l’alberg per a persones sense llar amb addiccions que obrirà properament al Baix Guinardó. En paraules del gerent del districte d’Horta-Guinardó, Eduardo Vicente, seran “dues persones que, cada dia, tindran un lligam entre l’alberg i l’escola, i que, presencialment, estaran sobretot en hores d’entrada i sortida dels nanos”. Vicente ho ha explicat aquesta setmana en el consell de barri del Baix Guinardó.

Aquesta figura forma part d’un pla operatiu de posada en marxa de l’equipament que inclou vuit serveis diferents: neteja, parcs i jardins, Guàrdia Urbana, serveis socials, un equip que gestiona conflictes a l’espai públic, l’entitat gestora de l’espai (ABD), l’Agència de Salut Pública i els serveis de prevenció del districte.

Els veïns contraris a l’alberg en demanen una altra ubicació

Per la seva banda, els veïns contraris a l’alberg continuen demanant que el canviïn d’ubicació. Es manifesten contra l’equipament cada dimarts i dijous. Creuen que hi haurà problemes de seguretat als voltants de l’alberg i que, a més, l’edifici no reuneix les condicions necessàries per acollir 50 persones sense sostre. La Susana, veïna, ha explicat en el mateix consell de barri que l’hotel Aristol, on se situarà l’equipament, és molt més petit, no té espais a l’aire lliure i consta només de 20 habitacions.

“Si als residents s’hi ha d’afegir l’equip de professionals que els atendrà, no hi cabran”, indica. Altres veïns han requerit a l’entitat gestora, ABD, si “demanaran permís d’obres o continuaran fent les obres sense permís”. També hi ha hagut referències al barri de les Corts, que acull actualment aquest equipament, on algunes queixes veïnals per la proximitat de l’alberg van generar la posada en marxa d’un dispositiu especial.

En aquest sentit, Vicente explica que els equips de gestió de conflictes a l’espai públic d’Horta-Guinardó ja van començar una campanya al gener per informar-ne el veïnat més proper. L’equip estarà actiu durant tot l’any i faran de nexe de seguiment de situacions i possibles incidències en l’espai públic.

També s’està parlant amb equipaments, supermercats i centres cívics propers. I s’ha activat el correu prevenciohg@bcn.cat perquè els veïns pugin informar de qualsevol situació que els preocupi. Els responsables de salut pública s’activaran si es detecten situacions de consum de drogues a l’exterior de l’equipament.

La meitat de places reservades a dones

En resposta a alguns d’aquests dubtes, Gemma Tarafa, regidora de Salut, Envelliment i Cures de l’Ajuntament de Barcelona ha volgut explicar que l’objectiu d’aquest equipament és donar servei a persones que estan en procés de recuperació de dues problemàtiques: estar sense llar i tenir una addicció. També ha especificat que la cura forma part del procés terapèutic i que la meitat de les places estaran reservades a dones sense llar perquè habitualment tenen un tercer problema afegit: són víctimes de violències.

Algunes entitats, com l’Associació de Veïns del Baix Guinardó i l’Associació de Veïns Joan Maragall, no es mostren contràries a l’alberg.