Fa quaranta anys que l’històric metro de la sèrie 300, que data de 1924, ja no circula de manera regular, tot i que fins ara ho havia fet en ocasions especials. Ara, però, es troba aparcat a les cotxeres de TMB després que el mes de febrer un grup organitzat de grafiters hi pintés un mural a la carrosseria dels tres vagons que formen el tren.

És un dels actes vandàlics al metro que investiguen els Mossos d’Esquadra, i que atribueixen a un grup que “busca notorietat”, explica l’intendent del cos Joaquim Bayarri. De fet, afegeix que la tria d’aquesta mena de terns per actuar-hi respon a “buscar allò que és més estrany i aquests combois que són més antics són més escassos i estan més vigilats”.

És un bé protegit?

Aquest atac al metro ha encès moltes alarmes, entre elles, les de l’Associació d’Amics del Ferrocarril, que fa un any i mig que participa en un grup de treball que vol catalogar elements ferroviaris històrics perquè siguin protegits. Segons defensa el secretari de l’entitat, Josep Ferrer, la protecció del tren és necessària perquè “igual que conservem una estàtua o un gerro de l’època dels fenicis”, diu, “aquest material s’ha de preservar, com un element de la història molt important del nostre país”.

Així, aquest grup de treball va formar un llistat d’una cinquantena d’elements, entre trens i altre material ferroviari, per a que la Generalitat en tramités la catalogació i protecció. I pel que fa al metro de la sèrie 300, el govern va iniciar els tràmits d’estudi per protegir-lo com un Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN). Segons recull la Llei del Patrimoni Cultural Català, pel sol fet d’haver-se iniciat els tràmits de protecció -el que es coneix com a incoació- obté la protecció a la qual aspira.

Ho confirma Magda Gasó, cap de Museus del Departament de Patrimoni de la Generalitat, que apunta que “un cop els béns ja estan incoats, ja estan protegits”. Tot i així, reconeix Gasó, “un cop passada la incoació, es pot decidir si es declara o no es declara com a bé protegit”. El tràmit, recalca la cap de Museus de Patrimoni, “s’ha de tancar en un termini de 18 mesos”.

Delicte contra el patrimoni?

El context de la protecció, per la via de la incoació, és en el que es va cometre l’atac. Per tant, aplicant el Codi Penal, podríem parlar d’un delicte sobre el patrimoni històric. L’article 323 especifica que “el responsable s’enfrontarien a penes de presó d’entre sis mesos i tres anys” o una multa econòmica. L’article també destaca que “si s’haguessin causat danys d’especial gravetat o que haguessin afectat béns de valor històric, es podria imposar a l’infractor una pena superior“.

Finalment, aquest article del Codi Penal concreta que “els jutges o els tribunals podran ordenar, a càrrec de l’autor del dany, la restauració del bé“.

TMB ha avançat a betevé que estudia encarregar-se de la restauració del metro, per a la qual cosa, preveu “una actuació a la carrosseria” així com “la substitució del cablejat i sistema elèctric”, previst amb anterioritat a l’atac.