La posada en marxa del primer metro de la història es remunta a 1863 a la ciutat de Londres. Tal com explica l’antropòleg i escriptor, Xavier Theros, just aquell mateix any també va néixer el que podríem denominar l’antecedent barceloní del metro, el Ferrocarril de Barcelona, que enllaçava la plaça de Catalunya amb la llavors població veïna de Sarrià. La primera línia de metro, però, data del 30 de desembre de 1924 i va ser l’embrió de l’actual línia 3, la verda. La va construir la companyia el Gran Metropolitano de Barcelona, rebia el nom de línia Gran Metro i tenia quatre estacions. El recorregut feia gairebé tres quilòmetres i el trajecte passava per la plaça de Catalunya, el carrer d’Aragó, l’avinguda Diagonal i la plaça de Lesseps. Un any més tard la línia es va allargar pels extrems i es van obrir les estacions de Liceu i Fontana.
[vc_column][/vc_column][vc_gallery type=”flexslider_slide” interval=”0″ images=”344610,344609,344581,344580,344588,344585,344606,344582,344583″ img_size=”full” onclick=””]

La línia 2 i l’estació fantasma de Correus

L’anomenada línia dos, en aquell moment, va ser la segona a entrar en funcionament un parell d’anys més tard, el 1926, i connectava l’estació d’Aragó amb una parada que hi havia davant de l’actual edifici de Correus, a la part baixa de la via Laietana. Ara l’estació està tancada al públic però encara se’n conserva l’espai.

[vc_column][/vc_column][vc_gallery type=”flexslider_slide” interval=”0″ images=”344612,344603,344605,344587″ img_size=”full” onclick=””]

El Transversal, l’origen de la línia 1

El mateix any 1926 la companyia Ferrocarrils Metropolitans de Barcelona va obrir una tercera línia. Es va anomenar El Transversal, cobria un tram de l’actual L1, la vermella, i constava de nou estacions: la Bordeta, Mercat Nou, Plaça de Sants, Hostafrancs, Espanya, Rocafort, Urgell, Universitat i Catalunya. Cinc anys més tard es van habilitar les parades d’Arc de Triomf i Santa Eulàlia i el 1932 l’estació de Marina.

[vc_column][/vc_column][vc_gallery type=”flexslider_slide” interval=”0″ images=”344593,344589,344591,344592,344595,344590″ img_size=”full” onclick=””]

La Guerra Civil i la municipalització del metro

De mica en mica es va anar teixint la xarxa de metro. Durant els anys de la Segona República es va aixecar la Rambla per ampliar la línia Gran Metro. Amb l’esclat de la Guerra Civil, l’allargament de les línies de metro es haver d’aturar i les estacions es van fer servir com a refugis antiaeris. Ja a la postguerra, la línia 1 va passar a mans de RENFE i als anys cinquanta es va allargar fins a la Sagrera i Fabra i Puig. En paral·lel, l’any 1952 es van municipalitzar totes les empreses de transport públic i el 1961 es va crear una única empresa de metro que va acabar d’expandir el metro arribant a racons com ara Torres i Bages, l’Hospitalet de Llobregat o el Paral·lel amb la irrupció de les línies 4 i la 5. Ja a la segona meitat dels anys noranta es va crear l’actual línia 2, la lila, entre Paral·lel i la Pau, i finalment la línia 9, la 10 i la 11.

[vc_column][/vc_column][vc_gallery type=”flexslider_slide” interval=”0″ images=”344599,344611,344598,344613″ img_size=”full” onclick=””]