Les estadístiques de TMB indiquen que cada dia es produeixen dues accions de vandalisme amb pintura al metro de la ciutat. Una de les darreres, i que té un simbolisme especial pel que fa a l’afectació en els combois, és la que es va produir fa uns dies a les cotxeres de l’anomenat Triangle Ferroviari, a Sant Andreu: els grafiters van pintat els tres vagons d’un metro històric de la sèrie 300.

És un vehicle que va començar a circular pels túnels de la ciutat a principis dels anys 20, i va estar operatiu fins a finals de la dècada dels anys 80. La restauració d’aquest comboi “serà difícil“, segons explica el secretari general d’UGT Metro, Jordi Gómez. Afegeix que per restaurar el tren “primer caldria retirar l’amiant del vehicle, i és difícil perquè és a tots els elements”.

Els treballadors del metro denuncien que no és la primera vegada que grups amb intenció de pintar entren a les cotxeres de Sant Andreu. Hi accedeixen, diu Gómez, “despenjant-se per les tanques que protegeixen les vies o pels túnels” tot seguint el traçat de les vies del metro. Aquesta situació no és única de les instal·lacions del Triangle Ferroviari ni de la xarxa del metro.

Els grafiters amenacen els treballadors

Segons denuncia Jordi Gómez, aquesta situació “crea molta inseguretat entre els treballadors”, perquè, segons relata, “els grafiters ens amenacen, ens impedeixen avisar la policia i de vegades retenen els vigilants“.

Aquestes amenaces, i de vegades els enfrontaments directes amb els vigilants que els detecten en plena acció, han obligat a crear una sèrie de reunions entre treballadors i vigilants de TMB, la Guàrdia Urbana i els Mossos d’Esquadra. Divendres, 1 de febrer, hi va haver una reunió en què, segons Jordi Gómez, es va constatar que “la policia està desbordada” per una activitat que és global. I El personal de TMB s’ha mostrat decebut perquè, segons diuen, l’aposta de les autoritats “és que siguem nosaltres —els treballadors— els que denunciem els fets i els infractors”.

I per fer-ho, diu Gómez:

“No tenim garanties de seguretat per denunciar-los perquè ens amenacen —els grafiters— i saben on treballem cada dia”

Un problema global

Aquesta pràctica també afecta, en el cas de Barcelona, els combois dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) i els de les Rodalies de Renfe. De fet, la ferroviària estatal calcula que repintar els trens suposa una despesa de 15 milions d’euros. La majoria dels grafiters es vanten d’aquestes accions a les xarxes socials, en què publiquen com pinten els trens i com s’enfronten als vigilants o els passatgers. En aquest sentit, els Mossos d’Esquadra van obrir un centenar d’investigacions l’any passat per trobar-ne els autors.